Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Masturbation whilst fasting

Masturbation whilst fasting

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

What happens if you masturbate whilst fasting?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Masturbation with ejaculation nullifies the fast. It is necessary on the person to continue to refrain from food, drink and sexual activity for the remainder of the day and also make qaḍāʾ of the fast after Ramaḍān. There is no financial penalty. The person should also seek forgiveness of Almighty Allah for committing this sin.

قال المرغیناني في الھدایة: (وكذا إذا نظر إلى امرأة فأمنى) لما بينا فصار كالمتفكر إذا أمنى وكالمستمني بالكف على ما قالوا، قال البابرتي في العنایة (۲: ۳۳۰): (على ما قالوا) أي المشايخ، وهو قول أبي بكر الإسكاف وأبي القاسم لعدم الجماع صورة ومعنى، وعامتهم على أنه يفسد صومه، قال المصنف في التجنيس: الصائم إذا عالج ذكره بيده حتى أمنى يجب عليه القضاء، هو المختار لأنه وجد الجماع معنى، زاد العیني في البنایة (٤: ۳۹): وعامتهم قالوا يفسد صومه وعليه القضاء، وهو قول محمد بن سلمة وهو اختيار الفقيه أبي الليث في النوازل، وقال ابن الھمام في فتح القدیر (۲: ۳۳۰): (على ما قالوا) عادته في مثله إفادة الضعف مع الخلاف، وعامة المشايخ على الإفطار، وقال المصنف في التجنيس: إنه المختار، وقال ابن عابدین في رد المحتار (۲: ۳۹۹): (وكذا الاستمناء بالكف) أي في كونه لا يفسد، لكن هذا إذا لم ينزل، أما إذا أنزل فعليه القضاء كما سيصرح به وهو المختار كما يأتي، لكن المتبادر من كلامه الإنزال بقرينة ما بعده فيكون على خلاف المختار، وقال الحصکفي في الدر المختار (۲: ٤۰۷): (والأخيران يمسكان بقية يومهما وجوبا على الأصح) لأن الفطر قبيح وترك القبيح شرعا واجب، قال ابن عابدین: وقد تبع المصنف بذلك صاحب الدرر ولا وجه لتخصيصه كما أشار إليه الشارح۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

19 Ramaḍān 1438 / 14 June 2017

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: