Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Is Kosher Halal?

Is Kosher Halal?

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Are Kosher Foods Halal?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The slaughter of Christians and Jews is Halal so long as they fulfil the requirements of slaughter which Muslims are required to fulfil. This includes invoking Allah’s name on each animal. On a visit to a Jewish abattoir in Manchester, it was confirmed that Allah’s name is only read at the beginning of each interval and that this is sufficient according to their religious advice. It was further confirmed that invoking Allah’s name once is sufficient until there is a pause in the slaughter, irrespective of how many thousands of animals are slaughtered. Once this has been confirmed, such Kosher is not Halal for Muslims. Therefore, it is not true that all Kosher is Halal. There may be other views within the Jewish faith that require invoking Allah’s name on each animal. However, a person should abstain until he ascertains this.

قال الله تعالى: وطعام الذين أوتوا الكتاب حل لكم. وقال تعالى: ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه۔

وجاء في الأصل لمحمد بن الحسن (٥/٤٠٠، طبعة قطر): قلت: وإن كان يهودية أو نصرانية؟ قال: نعم، لا بأس به. وقال (٥/٤٠١): قلت: أرأيت ذبائح أهل الحرب هل ترى به بأسا؟ قال: إن كانوا من أهل الكتاب فلا بأس به، وإن كانوا من غير أهل الكتاب فلا خير فيه، وقد بلغنا عن علي بن أبي طالب أنه رخص في ذبائح أهل الحرب من أهل الكتاب. وقال (٥/٤٠٢): قلت: أرأيت اليهودي والنصراني والمرأة والصبي إذا تركوا التسمية ناسين هل تؤكل ذبيحتهم؟ قال: نعم. قلت: وهم في هذا بمنزلة الرجل المسلم؟ قال: نعم، انتهى۔

وقال القدوري (ص ٢٠٦): وإن ترك الذابح التسمية عمدا فالذبيحة ميتة لا تؤكل، وإن تركها ناسيا أكلت، انتهى. وقال السمرقندي في تحفة الفقهاء (٣/٧١): يصح الذكاة من المسلم والكتابي إذا عقلا الذبح ولا يتركان التسمية عمدا سواء كان ذكرا أو أنثى صغيرا أو بالغا، انتهى. وقال الكاساني في البدائع (٥/٤٦): إنما تؤكل ذبيحة الكتابي إذا لم يشهد ذبحه ولم يسمع منه شيء، أو سمع وشهد منه تسمية الله تعالى وحده، لأنه إذا لم يسمع منه شيئا يحمل على أنه قد سمى الله تبارك وتعالى وجرد التسمية تحسينا للظن به كما بالمسلم، انتهى. وقال ابن عابدين في رد المحتار (٦/٢٩٩): لا تحل ذبيحة من تعمد ترك التسمية مسلما أو كتابيا، انتهى۔

وقال السرخسي في المبسوط (١٢/٤): قال (وإن أراد أن يذبح عددا من الذبائح لم تجز التسمية للأولى عما بعدها) لما بينا أن الشرط أن يسمي على الذبح وذبحه للشاة الثانية غير ذبحه للشاة الأولى، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

26 Jumādā al-Thāniyah 1439 / 14 March 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: