Hospitality and creatures and scorpions leaving the house

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

I have received the following message. Is it authentic?

(1) A woman came to the Prophet ‎ﷺ and complained to him about her husband that he invites too many guests and she has become weary from preparing food for them and hosting them. The Prophet ‎ﷺ did not answer and the woman left. Sometime later, the Prophet ‎ﷺ called the woman’s husband and said, “I am your guest today.” The man was so happy, he went home and told his wife “The Prophet of Allah ‎ﷺ is our guest today.” His wife was ecstatic and spent time and effort and used every bit of food to prepare for the arrival of the most honoured guest, the Prophet ‎ﷺ. After the amazing joy of hosting the Prophet ‎ﷺ generously, the Prophet ‎ﷺ told the man, “Tell your wife to watch the door from which I leave your home.” So, the wife watched the door from which the Prophet ‎ﷺ left her home and saw all kinds of creatures, scorpions and other harmful creatures leaving the house behind the Prophet ‎ﷺ, upon which she fainted due to the immense manifestation and greatness of what she had witnessed. When she came to the Prophet ‎ﷺ, he said to her, “This is what happens when the guest leaves your home, with him all kinds of harm, trials and tribulations and harmful creatures depart from your home, and that is the wisdom behind being generous to one’s guest and becoming weary doing so.”

(2) The Prophet ‎ﷺ said, “If Allah wants good for a people, He sends them a gift.” They asked, “What kind of gift, O Prophet of Allah?” He said, “The guest comes with his own provision, and leaves with the sins of the people of the house.”

(3) The Prophet ‎ﷺ said, “Whoever believes in Allah and the Last Day must be generous with his guest” (Bukhārī).

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

We have split your question into the three sections as it comprises of three narrations and removed the other comments.

(1) We have we have not come across this long narration in the ḥadīth books available to us.  One should be cautious in circulating such messages and attributing them to the Prophet ﷺ until their source and authenticity is verified. There are many other authentic hadiths regarding hospitality and the rights of a guest.

قال الحافظ ابن القیم في المنار المنیف (ص ٥۰): والأحاديث الموضوعة عليها ظلمة وركاكة ومجازفات باردة تنادي على وضعها واختلاقها على رسول الله صلى الله عليه وسلم، انتهى۔

(2) This narration is weak. It can be used in such matters of virtue particularly as there are corroborating narrations with a similar meaning of the guest resulting in the sins of the hosts being forgiven. Hospitality is a good deed and good deeds remove sins. Allah Almighty mentions in the Qurʾān (11:114): “Indeed, good deeds do away with misdeeds.” Thus, there is also a broader basis for this which makes the use of this narration acceptable.

قال أبو نعيم في معرفة الصحابة (٢/٦٤٥): حدثنا أبو محمد بن حيان، ثنا محمد بن أحمد بن معدان، ثنا أيوب بن علي بن الهيضم، ثنا زياد بن سيار، عن أبي قرصافة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا أراد الله بعبد خيرا أهدى له هدية. قيل: يا رسول الله، وما تلك الهدية؟ قال: بضيف ينزل به برزقه ويرحل وقد غفر لأهل المنزل. وقال السخاوي في المقاصد الحسنة (ص ٨٥): حديث: إذا دخل الضيف على قوم دخل برزقه، وإذا خرج خرج بمغفرة ذنوبهم، الديلمي من حديث معروف بن حسان، حدثنا زياد الأعلم عن الحسن عن أنس مرفوعا بهذا، وسنده ضعيف. وله شاهد عند أبي الشيخ من حديث عزة ابنة أبي قرصافة عن أبيها مرفوعا: إذا أراد الله بقوم خيرا أهدى إليهم هدية، قالوا: يا رسول الله، وما تلك الهدية؟ قال: الضيف ينزل برزقه، ويرتحل وقد غفر الله لأهل المنزل. وكذا أخرجه الديلمي من حديث إسحاق بن نجيح عن عطاء الخراساني عن أبي ذر رفعه: الضيف يأتي برزقه، ويرتحل بذنوب القوم، يمحص عنهم ذنوبهم. ومن حديث عبد الله بن همام عن أبي الدرداء مرفوعا مثله، لكن بلفظ: أهل البيت، بدل القوم دون ما بعده. وفي رواية: ويرتحل وقد غفر لأهل المنزل. وحديث أبي ذر عند الديلمي، وكذا له عن ابن عباس رفعه أيضا: أكرموا الضيف وأقروا الضيف، فإنه أول من يقدم برزقه جبريل مع رزق أهل البيت. وفي الأفراد للدارقطني من حديث هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة رفعه: إذا نزل الضيف بالقوم نزل برزقه، وقال: غريب، انتهى. وراجع كشف الخفاء (١/٨٠). وحديث أبي قرصافة عزاه السيوطي في جامع الصغير وزيادته (١٣٥٤) إلى أبي الشيخ في الثواب وأبي نعيم في المعرفة والضياء، وتبعه علي المتقي في كنز العمال (٩/٢٤٢)۔

(3) This is an authentic ḥadīth of Ṣaḥīḥ al-Bukhārī (6135).

عن أبي شريح الكعبي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه، جائزته يوم وليلة، والضيافة ثلاثة أيام، فما بعد ذلك فهو صدقة، ولا يحل له أن يثوي عنده حتى يحرجه، رواه البخاري (٦١٣٥)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

9 Jumādā al-Thāniyah 1439 / 25 February 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar