Found out about divorce after Iddat period

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

I have been living separate from my husband since a year. Today on 26 November 2018, I received a message from him that he had divorced me on 1st May 2018. Do I now need to sit in ʿIddat as I have already had three monthly periods?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The ʿIddat period begins from the point of divorce, therefore you do not need to spend any time in ʿIddat as your ʿIddat period (three monthly periods) has finished.

قال محمد في الأصل (٤/٤٠٤): وإذا أتى إلى المرأة وفاة زوجها أو طلاقه فالعدة عليها من يوم مات أو يوم طلق. بلغنا ذلك عن عبد الله بن عباس وعن علي رضي الله عنهم غير أن عليا قال: المتوفى عنها زوجها تعتد من يوم يأتيها الخبر. وبلغنا عن إبراهيم النخعي مثل قول عبد الله، انتهى. وحديث علي رواه عبد الرزاق (٦/٣٢٧) وسعيد بن منصور (١٢١٠) وابن أبي شيبة (١٨٩٢٧) والدارمي (٦٧٠). وروى عبد الرزاق (٦/٣٢٧) وابن أبي شيبة (٤/١٦٠) عن ابن عمر وابن عباس وسعيد بن جبير ومجاهد وسليمان بن يسار وابن سيرين وأبي قلابة وعطاء وابن المسيب والنخعي وغيرهم أنها تعتد من يوم مات أو طلق. وراجع سنن الدارمي (١/٤٩٦) والسنن الكبرى للبيهقي (٧/٦٩٧). وقال القدوري في مختصره (ص ١٧٠): وابتداء العدة في الطلاق عقيب الطلاق، وفي الوفاة عقيب الوفاة، فإن لم تعلم بالطلاق أو الوفاة حتى مضت مدة العدة فقد انقضت عدتها، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

19 Rabīʿ al-Awwal 1440 / 27 November 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar