Female Bayat with a male Shaykh

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

In light of the increasing stories of the illegitimate relationships between females and their male Shaykhs, what is your advice for females in relation to this? I have heard of a Shaykh who says he needs to touch the hands of females to transfer spirituality.

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The default position is that it is permissible for a female to undertake Bayʿat with a male Shaykh on the condition that the rules of Sharīʿah are not violated. This includes no bodily contact and not meeting one another in seclusion. Female companions would undertake Bayʿat in the era of the Prophet ﷺ without violating any rules of Sharīʿah. The Prophetﷺ never touched the hands of a non-Maḥram female. A person who claims that he needs to touch the hands of a non-Maḥram female to transfer spirituality is misguided and must repent to Allah Almighty and also seek forgiveness from his victims.

In light of the increasing stories of abuse and the prevalent use of social media and technology, it is our advice that females should develop a strong connection with pious ladies and learned female scholars in their local areas and practice on their faith with their support and advice. The objective is to practice on the faith and to undertake Bayʿat is not necessary to achieve this. If, however, a female feels that it is necessary to establish a spiritual connection with a male Shaykh, all contact with the Shaykh must be via the husband or a Maḥram. This is our advice based on numerous cases that have reached us from various locations over the past few years. It is worth noting in this regard the practice of Ḥakīm al-Ummah Mawlānā Ashraf ʿAlī Thānawī (d. 1362/1943) who would not read letters sent by females unless signed by the husband. On one occasion, he returned the letter which was not signed and said, “Reading a letter not signed by the husband is akin to talking to her directly in the husband’s absence” (Malfūẓāt, 10:269).

Finally, one should be careful in tainting all spiritual guides because of the actions of a few. There are many genuine pious upright Shaykhs who are providing an invaluable service to their congregations.

عن عائشة رضي الله عنها زوج النبي صلى الله عليه وسلم قالت: كانت المؤمنات إذا هاجرن إلى النبي صلى الله عليه وسلم يمتحنهن بقول الله تعالى: يا أيها الذين آمنوا إذا جاءكم المؤمنات مهاجرات فامتحنوهن، إلى آخر الآية. قالت عائشة: فمن أقر بهذا الشرط من المؤمنات فقد أقر بالمحنة، فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أقررن بذلك من قولهن، قال لهن رسول الله صلى الله عليه وسلم: انطلقن فقد بايعتكن. لا والله ما مست يد رسول الله صلى الله عليه وسلم يد امرأة قط، غير أنه بايعهن بالكلام، والله ما أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم على النساء إلا بما أمره الله، يقول لهن إذا أخذ عليهن: قد بايعتكن، كلاما. رواه البخاري (٥٢٨٨)۔

قال القاضي عياض في شرح مسلم (٦/٢٧٨): فيه منع ملامسة شىء من المرأة الأجنبية يدا أو غيرها مما نهيت عن إبدائه أو أبيح لها. وفيه أن كلام المرأة ليس بعورة، انتهى. وقال النووي في شرح مسلم (١٣/١٠): فيه أن بيعة النساء بالكلام من غير أخذ كف، وفيه أن بيعة الرجال بأخذ الكف مع الكلام، وفيه أن كلام الأجنبية يباح سماعه عند الحاجة وأن صوتها ليس بعورة وأنه لايلمس بشرة الأجنبية من غير ضرورة كتطبب وقصد وحجامة وقلع ضرس وكحل عين ونحوها مما لا توجد امرأة تفعله جاز للرجل الأجنبي فعله للضرورة، انتهى. وقال الولي العراقي في طرح التثريب (٧/٤٤): وقيل: كان عمر رضي الله عنه يصافحهن عنه (أي عن النبي صلى الله عليه وسلم) ولا يصح شيء من ذلك لا سيما الأخير وكيف يفعل عمر رضي الله عنه أمرا لا يفعله صاحب العصمة الواجبة. الرابعة وفيه أنه عليه الصلاة والسلام لم تمس يده قط يد امرأة غير زوجاته وما ملكت يمينه لا في مبايعة ولا في غيرها، وإذا لم يفعل هو ذلك مع عصمته وانتفاء الريبة في حقه فغيره أولى بذلك، والظاهر أنه كان يمتنع من ذلك لتحريمه عليه فإنه لم يعد جوازه من خصائصه، انتهى۔

وقال ابن الهمام في فتح القدير (١/٤٧٦) والحصكفي في الدر المختار (٢/٥٧): درء المفسدة مقدم على جلب المصلحة، انتهى. وقال الكشميري في فيض الباري (١/٣١٧): الإنسان أرغب في دفع المضرة من جلب المنفعة، انتهى. وقال ابن نجيم في الأشباه والنظائر (ص ٧٨) والطحطاوي في حاشية المراقي (ص ٤٩) واللفظ له: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح غالبا، واعتناء الشرع بالمنهيات أشد من اعتنائه بالمأمورات، انتهى. ونحوه في التقرير والتحبير (٣/٢١)۔

وقال المفتي محمود حسن الجنجوهي في فتاويه (٦/٢٦٨): پیر اس لئے بنایا جاتا ہے کہ اس کی صحبت اور اس کی ہدایت پر عمل کرنے سے راہ سنت پر چلنا اور احکام خداوندی کے مطابق زندگی گذارنا آسان ہوجاتا ہے ۔اگر کسی کو اللہ پاک نے یہ دولت عطا فرمادی اور اس نے کسی کو پیر نہیں بنایا تو وہ جنت کا مستحق کیوں نہیں ہوگا۔ وقال (٦/٢٦٩): عورتوں کو حضور ﷺ بغیر ہاتھ لئے ہی بیعت فرمایا کرتے تھے، نا محرم کو ہاتھ لگانا جائز نہیں۔ وقال (٦/٢٨٢): پیر اس لئے بنایا جاتا ہے کہ اس کی ہدایات پر عمل کرنے کی برکت سے حضور اکرم ﷺ کے سنت کے اتباع کی سعادت نصیب ہوجاوے۔ جو شخص خود خلاف سنت کام کرتا ہے یہاں تک کہ بیعت بھی خلاف سنت کرتا ہو ، اس سے بیعت ہو کر تو سارے ہی کام خلاف سنت ہوں گے اور کبھی بھی اتباع سنت کی توفیق نہ ہوگی ، ایسے شخص کو پیر نہ بنایا جائے ، حضور اکرم ﷺ نے کبھی نامحرم عورتوں کو ہاتھ میں ہاتھ لے کر بیعت نہیں فرمایا اور پردہ کی بہت سخت تاکید فرمائی ہے۔ وقال (٦/٣٠٧): جو پیر نامحرم عورتوں کو مرید کر کے ان سے خلوت کرے اور جلوت میں ان سے بے پردہ ملے وہ خود اس کا محتاج ہے کہ کسی متبع سنت صاحب نسبت بزرگ سے اپنے نفس کی اصلاح کرائے ، دوسروں کو مرید کرنے کا وہ اہل نہیں ، اس کا نفس اس پر غالب ہے ، وہ اپنے نفس پر غالب نہیں ۔ وقال (٥/١٤٧) في ضمن مسألة خروج النساء للتبليغ: عورتوں کے لئے زیادہ اسلم  طریقہ یہ ہے کہ مکان پر رہ کر اپنے والد، بھائی، چچا ، شوہر وغیرہ محرموں سے سیکھے، اگر یہ ممکن نہ ہو تو دیگر مستورات سے پورے پردہ کے ساتھ جا کر سیکھے، مستورات نے حضرت نبی اکرم ﷺ کی خد مت میں درخواست کی تھی ، تو ان کے لئے مخصوص دن اور مخصوص جگہ کیلئے اجتماع تجویز فرمادیا تھا ، وہاں پہونچ کر جمع ہونا حدیث شریف میں مذکور ہے۔ حدود شرع کے اندر رہنا اور فتنوں سے بچنا لازم ہے۔  وقال (٥/١٤٨): عورت کیلئے اگر مکان میں ان کے شوہر باپ بھائی وغیرہ دین سیکھنے کا انتظام کردیں تو پھر کہیں جانے کی ضرورت نہیں۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

1 Rajab 1439 / 18 March 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar