Calculating value of gold and silver

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

When ascertaining the value of gold and silver for the purposes of Zakat or dowry, should we use the retail prices or the prices that are listed online on bullion and other websites?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The retail prices should be used.

When a person gives Zakat on gold and silver, he can either give 2.5% of the commodity or its value. Its value is the market value based on how much money can be received upon sale.

Likewise, when the dowry value is calculated, it should be based on the retail purchase price, such that the recipient should be able to purchase the stipulated amount of silver.

جاء في الأصل لمحمد (٢/١١١): قلت: أرأيت الرجل تجب عليه الزكاة الدراهم في زكاة ماله فيعطي قيمتها حنطة أو تمرا أو شعيرا أو شيئا مما يكال أو يوزن أو ثيابا أو غير ذلك أيجزيه ذلك من زكاة؟ قال: نعم، انتهى. قال القدوري (ص ٥٥): ويجوز دفع القيم في الزكاة، انتهى. وقال السرخسي في المبسوط (٢/١٥٦): إن أداء القيمة مكان المنصوص عليه في الزكاة والصدقات والعشور والكفارات جائز عندنا، انتهى. وراجع فيه (٣/١٠٧ و ١١٤). وقال السمرقندي في تحفة الفقهاء (١/٣٠٦) وتبعه الكاساني في البدائع (٢/٢٥): يجوز دفع القيم والأبدال في باب الزكاة العشر والخراج وصدقة الفطر. وقال السمرقندي (١/٣٠٨): فإن أدى القيمة فإنه يؤدي قيمته من كل وجه، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

19 Ramadan 1439 / 4 June 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar