Home » Hanafi Fiqh » Fatwa-TT.com » Is it Permissible to Bury a Muslim in a Crypt?

Is it Permissible to Bury a Muslim in a Crypt?

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa-TT.com
Question:

In Aruba the ground is mostly limestone. It’s difficult to bury the dead in normal graves. The local people who live there bury tombs, how should a Muslim be buried there?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

What you have mentioned is a cryptal burial system which is adopted by Non-Muslims in many countries. A crypt is a concrete chambered burial vault used to store the deceased. It is located above the surface of the earth.

This method of burial is not in accordance to the laws of the Shariah, in fact it is not even considered a burial. An Islamic burial is to place the deceased in a grave within the earth.[1]

This is the method of burial commanded by Allah Ta’ala since the time of Adam (peace be upon him) until The Holy Prophet (peace be upon him).

Allah Ta’ala mentions in Surah Al-Maidah

فبعث الله غراباً يبحث في الأرض ليريه كيف يواري سوءة أخيه [2]

“Then Allah sent a crow, which dug the ground to show him how to bury the dead body of his brother”

Allah Ta’ala mentions in Surah Abasa

ثم أماته فأقبره [3]

Then He made him die, then He caused him to be buried in a grave”

Allah Ta’ala mentions in Surah Al-Mursalāt

ألم نجعل الأرض كفاتا أحياء وأمواتا [4]

“Have We not made the earth a housing, Both for the living and the dead”

Allah Ta’ala mentions in Surah Ta-ha

منها خلقناكم وفيها نعيدكم ومنها نخرجكم تارة أخرى [5]

“From the earth We have created you and We will return you to it, and from it We shall bring you forth a second time”

There are two types of graves which are permissible in Islam:[6]

(1) The Lahad; which is a grave in which its sides are firm, then a recess is dug on the Qiblah side to allow placing the body.

(2) The Shaqq; which is a trench that is dug in the middle of the grave.

Both types of graves require that the earth be dug, wherein the body is placed. Therefore it would not be permissible for a Muslim to be buried in such a manner.

If the cryptal burial is the law of that country then the family members/guardians should shift the body to the closest cemetery or to its native land for a proper burial if possible.[7]

If however that is difficult due to financial restraints or government regulations, then it will be permissible to be bury the deceased in the crypt because of compulsion.[8]

However, based on our investigations cryptal burial is not mandatory in Aruba, therefore it would not be permissible to adopt such method of burial by choice.

You have stated that the ground is mostly limestone which makes it difficult to bury in normal graves. This however, would not be considered a valid reason, since it is not a requirement by the Shariah that the grave be dug a full six feet in depth nor is it a requirement that the grave be perfect in shape.[9]

And Allah Ta’ala Knows Best

Mufti Kaleem Muhammad

[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 233)

ومفاده أنه لا يجزئ دفنه على وجه الأرض ببناء عليه. (قوله وحفر قبره إلخ)

 

[2] سورة المائدة 31

قال الامام الجصاص في أحكام القرآن : وهو الاصل في سنة دفن الموتى – دار الكتب العلمية 2/506

 

[3] سورة عبس 21

ثم أماته فأقبره أي جعل له قبرا يوارى فيه إكراما….. يقال : قبرت الميت : إذا دفنته ، وأقبره الله : أي صيره بحيث يقبر ، وجعل له قبرا

تفسير القرطبي -دار الفكر

 

سورة المرسلات رقم الآية 25[4]

ألم نجعل الأرض كفاتا أحياء وأمواتا ) قال ابن عباس : ( كفاتا ) كنا . وقال مجاهد : يكفت الميت فلا يرى منه شيء . وقال الشعبي بطنها لأمواتكم ، وظهرها لأحيائكم . وكذا قال مجاهد وقتادة –تفسير ابن كثير دار طيبة

[5] سورة طه

فالمعنى : من الأرض أخرجناكم ونخرجكم بعد الموت من الأرض تارة أخرى….      

تفسير القرطبي دار الفكر

 

[6] عن أنس بن مالك قال لما توفي النبي صلى الله عليه وسلم كان بالمدينة رجل يلحد وآخر يضرح فقالوا نستخير ربنا ونبعث إليهما فأيهما سبق تركناه فأرسل إليهما فسبق صاحب اللحد فلحدوا للنبي رواه الامام ابن ماحه و قال السندي الحنفي في حاشيته : والحديث يدل على أن اللحد خير من الشق لكونه الذي اختاره الله لنبيه وأن الشق جائز وإلا لمنع الذي كان يفعله -حاشية السندي على ابن ماجه مكتبة دار الجيل 472/1

 

[7] NB-Shifting the body from place of death to another should only be resorted in cases of necessity.

[8]وقد فصل لكم ما حرم عليكم إلا ما اضطررتم إليه قال تعالى في سورة الانعام

 

غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر (1/ 275)

الضَّرُورَاتُ تُبِيحُ الْمَحْظُورَاتِ، 7 – وَمِنْ ثَمَّ جَازَ أَكْلُ الْمَيْتَةِ عِنْدَ الْمَخْمَصَةِ،

 

[9] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 234)

(قوله مقدار نصف قامة إلخ) أو إلى حد الصدر، وإن زاد إلى مقدار قامة فهو أحسن كما في الذخيرة، فعلم أن الأدنى نصف القامة والأعلى القامة، وما بينهما شرح المنية، وهذا حد العمق، والمقصود منه المبالغة في منع الرائحة ونبش السباع

This answer was collected from Fatwa-tt.com, which is operated by the Darul Iftaa of Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad and Tobago) under the advice and guidance of Mufti Ebrahim Desai (Daamat Barakaatuhum) of South Africa.

Read answers with similar topics: