Home » Hanafi Fiqh » Fatwa.ca » What is the ruling if the Imam recited only one ayah after Surah Fatiha?

What is the ruling if the Imam recited only one ayah after Surah Fatiha?

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa.ca

Question

What is the ruling of such a salah in which the Imam only recited one ayah after Surah Fatiha?


اگرامام تراویح مین سورہ فاتحه کے بعد ایک ہی آيت تلاوت كركے رکوع کرلے تو کیا حكم ہے؟

Answer

Bismillahi Ta’ala

Assalamu alaikum Warahmatullah,

It is obligatory (fardh) to recite one Ayah in the first two rak’at of fardh and all the rak’aat of witr or nawafil. The amount of this fardh stipulation is six letters, whether these are sareeh (explicit in writing) or taqdeeran (not explicitly mentioned in writing). E.g “لم یلد”. This means that if this stipulated amount of recitation is not  found then the Salah will be invalid, and will not be rectified even through a prostration of forgetfulness (Sajda Sahw). (1)

Similarly, after the surah fatihah of the first two rak’at of fardh and all the rak’aat of witr or nawafil, it is wajib (compulsory) to recite a short surah like surah al-kawthar or  to recite enough recitation such that it includes 30 letters, whether in one longer ayah or multiple smaller ayaat.

Eg. ({ثُمَّ نَظَرَ (21) ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ (22) ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ (23)} [المدثر: 21 – 23])

Or  آية الکرسیetc. (2)

If the Imam did not recite the wajib amount of recitation, then although the salah will be completed, however it will require a Sajdah Sahw. If the Imam does not do the sajdah sahw, then the salah will become fasid, and it will become wajib to repeat the salah while its time remains. If the imam did not repeat the salah in this time, the salah will be rendered valid but deficient. (3)

In light of these rulings, you may assess whether the Imam did the wajib amount of recitation or not.

And Allah Ta’ala Knows Best

Mufti Faisal al Mahmudi

 

بسم اللہ تعالی

السلام علیکم و رحمۃ اللہ

فرض نماز میں پہلی دو رکعات اور نوافل و وتر میں ایک آیۃ کی قراءۃ فرض ہے۔ اس فرض قراءۃ کی مقدار چھ حروف ہیں ، چاہے تقدیرًا ہی کیوں نہ ہو جیسے (لم یلد)۔ فرض کا حکم یہی ہے کہ اس مقدار قراءہ کے نہ ہونے سے نماز صحیح نہ ہو گی چاہے امام سجدہ سہو ہی کیوں نہ کر لے۔   (1)

فرض نماز میں پہلی دو رکعات اور نوافل و وتر میں ہر رکعت میں سورۃ فاتحۃ کے بعد ایک چھوٹی سورۃ جیسے (سورۃ الکوثر) یا اتنی قراءۃ پڑھنا واجب ہے کہ اس کی مقدار تیس حروف ہو جائے ، چاہے ایک آیۃ میں ہو یا زیادۃ ۔ جیسے ({ثُمَّ نَظَرَ (21) ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ (22) ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ (23)} [المدثر: 21 – 23]) یا آية الکرسی وغیرۃ۔ (2)

اگر امام صاحب واجب مقدار قراءۃ نہیں پڑہتے تو ایسی نماز ہو جائے گی لیکن سجدۃ سہو کرنا واجب ہو گا۔ اگر امام صاحب سجدۃ سہو بھی نہ کرے تو نماز فاسد حالت ہی میں واجب الاعادۃ ہو گی۔ اگر نماز کو اپنے وقت میں اعادۃ نہ کیا تو نماز ادا تو ہو جائے گی لیکن ناقص رہے گی۔ (3)

ان امور کو دیکھ کر آپ اندازہ لگا سکتے ہیں کہ آپ کے امام صاحب نے مقدار واجب قراءۃ کی یا نہیں۔

واللہ اعلم

مفتی فیصل المحمودی

 

(1) الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 458) فرض القراءة آية وأن الآية عرفا طائفة من القرآن مترجمة أقلها ستة أحرف ولو تقديرا كلم يلد إلا إذا كانت كلمة فالأصح عدم الصحة اه
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 446) (قوله ومنها القراءة) أي قراءة آية من القرآن، وهي فرض عملي في جميع ركعات النفل والوتر وفي ركعتين من الفرض كما سيأتي متنا في باب الوتر والنوافل

(2) الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 458) ((وضم) أقصر (سورة) كالكوثر أو ما قام مقامها، هو ثلاث آيات قصار، نحو {ثم نظر} [المدثر: 21] {ثم عبس وبسر} [المدثر: 22] {ثم أدبر واستكبر} [المدثر: 23] وكذا لو كانت الآية أو الآيتان تعدل ثلاثا قصارا)… أي مثل – {ثم نظر} [المدثر: 21]- إلخ وهي ثلاثون حرفا، فلو قرأ آية طويلة قدر ثلاثين حرفا يكون قد أتى بقدر ثلاث آيات…ومقتضاه أنه لو قرأ آية طويلة قدر ثمانية عشر حرفا يكون قد أتى بقدر ثلاث آيات.

(3) الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 456) (ولها واجبات) لا تفسد بتركها وتعاد وجوبا في العمد والسهو إن لم يسجد له، وإن لم يعدها يكون فاسقا

This answer was collected from Fatwa.ca, which is a fatwa portal operated by Mufti Faisal al Mahmudi from Canada. 

Read answers with similar topics: