Home » Hanafi Fiqh » eFiqh.com » What is the Shari ruling on temporary marriage (Mutah) ?

What is the Shari ruling on temporary marriage (Mutah) ?

Answered as per Hanafi Fiqh by eFiqh.com

What is the Shari ruling on temporary marriage (Mutah) ? is it allowed or forbidden in Islam ?

Answer:

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu

The Ulama unanimously agree that Mut’ah was permissible in the early days of Islam due to extenuating circumstances. Subsequently, Nabi Sallalahu Alayhi Wasallam issued the decree of prohibition.

Consider the following Ahaadith;

عن علي رضي الله عنه قال  : نهى رسول الله صلى الله عليه و سلم عن المتعة عام خيبر ولحوم حمر الإنسية.[1]

Hadrat Ali Radiyallahu Anhu narrates that Nabi Sallalahu Alaihi Wassalam had prohibited Mut’ah and the eating of domesticated donkeys in the year of Khaibar.[2

عن ربيع بن سبرة عن أبيه أن النبى صلى الله عليه وسلم حرم متعة النساء.[3]

Hadrat Rabie Radiyallahu Anhu narrates from his father that Nabi Sallalahu Alaihi Wassalam forbade the Mut’ah with women[4.

The Sahaaba Radiyallahu Anhum were unanimous regarding the abrogation of Mut’ah Nikah (temporary marriage).

The Abrogation was done on two occasions, during Fathe Makkah (Conquest of Makkah) and Khaibar.

In another narration it is mentioned that three things were abrogated on two different occasions: Mut’ah, eating the meat of domesticated donkeys and facing towards Baitul Maqdas when reading Salaah.

Imam Muhammed Rahmatullahi Allayhi mentions that Nabi Sallalahu Alayhi Wasallam permitted Mut’ah for a period of three days in a battle which was very severe upon the people, amongst them were men without wives. Thereafter he prohibited it.[5]

In Fataawa Qadi Khan it is mentioned that temporary marriage is null and void. Neither Talaaq, nor Eela nor Zihaar will occur and none of the two parties would inherit from each other.[6

And Allah Ta’ala knows best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.

 


[1] (صحيح البخاري،دار الفكر،ج6، ص285،ح 5523)

[2] (Bukhari, Darul Fikr,Vol 6, Pg 275,Hadith no 5523)

[3] (سنن أبي داود ،سعيد، ص283)

[4] (Abu Dawud, H.M.Saeed, Pg 283)

[5] ( ونكاح المتعة باطل )… قلنا : ثبت النسخ بإجماع الصحابة رضي الله تعالى عنهم وابن عباس رضي الله عنهما صح رجوعه إلى قولهم فتقرر الإجماع
وأما دليل النسخ بعينه ما في صحيح مسلم { أنه صلى الله عليه وسلم حرمها يوم الفتح } وفي الصحيحين { أنه صلى الله عليه وسلم حرمها يوم خيبر } والتوفيق أنها نسخت مرتين .

قيل ثلاثة أشياء نسخت مرتين : المتعة ، ولحوم الحمر الأهلية ، والتوجه إلى بيت المقدس في الصلاة . وقيل لا يحتاج إلى الناسخ لأنه صلى الله عليه وسلم إنما كان أباحها ثلاثة أيام فبانقضائها تنتهي الإباحة ، وذلك لما قال محمد بن الحسن في الأصل : بلغنا { عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه أحل المتعة ثلاثة أيام من الدهر في غزاة غزاها اشتد

على الناس فيها العزوبة ثم نهى عنها }
(فتح القدير ، مكتبه رشيديه ، ص150،ج 3)

[6] نكاح المتعة باطل لا يفيد الحل ولا يقع عليها طلاق ولا إيلاء ولا ظهار ولا يرث أحدهما من صاحبه هكذا في فتاوى قاضي خان في ألفاظ النكاح

وهو أن يقول لامرأة خالية من الموانع أتمتع بك كذا مدة عشرة أيام مثلا أو يقول أياما أو متعيني نفسك أياما أو عشرة أيام أو لم يذكر أياما بكذا من المال كذا في فتح القدير.

(الفتاوى الهندية ، مكتبه رشيديه ، ص282،ج1)

(رد المحتار ،سعيد، ص51،ج3)

(فتاوى محموديه،جامعه فاروقيه  ، ص59،ج11)

 

This answer was collected from eFiqh.com, which is an online Q&A service. It is connected with Darul Iftaa Croydon, South Africa. The site is supervised by Mufti Luqman Hansrot.

Read answers with similar topics: