Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Paying A Debt From Money Set Aside For Sadaqah

Paying A Debt From Money Set Aside For Sadaqah

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Ke agar kisi ke sarpey qarza ho or wo apney ghar mey aek sadqa ka dabba bhi rakhtahey to Kya wo sadqa wala paisa ko apney qarzey mey dey saktahey???

___________________________________________________________________

(Translation: If someone has a debt upon him and at the same time, he also keeps a container of Sadaqah money in his house, can he use the Sadaqah money to pay off his the debt?)

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Usuul ke tor par, Sadaqah ka maal kisi ko dene se mutaaayyan hota he. Agar sirf alag karle to mutaayaan nahi huwa. 

Sadaqah ke dibbe se qarza ada karle.[1]

___________________________________________________________________

(Translation: In principle, items of Sadaqah will be specified for Sadaqah only when given to somebody. If it has merely been put aside, it will not be specified as Sadaqah. Hence, the debt can be paid from the funds in the Sadaqah container.)

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

__________________________

[1]   شرح المجلة لمحمد خالد الاتاسي  (3/ 398)

اعلم أن التمليك بلفظ الصدقة كالتمليك بلفظ الهبة من حيث أنها لا تصح الا بالقبض

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي- المطبعة الكبرى الأميرية   (5/ 104)

(وَالصَّدَقَةُ كَالْهِبَةِ لَا تَصِحُّ إلَّا بِالْقَبْضِ وَلَا فِي مَشَاعٍ يَحْتَمِلُ الْقِسْمَةَ) ؛ لِأَنَّهُ تَبَرُّعٌ كَالْهِبَةِ وَيَلْزَمُ فِيهَا مَا يَلْزَمُ فِي الْهِبَةِ فَامْتَنَعَتْ بِدُونِ الْقَبْضِ كَالْهِبَةِ.

 

مختصر القدوري (ص: 124)- دار الكتب العلمية

الهبة: تصح بالإيجاب والقبول وتتم القبض

 

الفتاوى الهندية- دار الفكر (4/ 406)

الصَّدَقَةُ بِمَنْزِلَةِ الْهِبَةِ فِي الْمُشَاعِ وَغَيْرِ الْمُشَاعِ وَحَاجَتِهَا إلَى الْقَبْضِ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 690)

(والتمكن من القبض كالقبض فلو وهب لرجل ثيابا في صندوق مقفل ودفع إليه الصندوق لم يكن قبضا) لعدم تمكنه من القبض (وإن مفتوحا كان قبضا لتمكنه منه) فإنه كالتخلية في البيع اختيار وفي الدرر والمختار صحته بالتخلية في صحيح الهبة لا فاسدها وفي النتف ثلاثة عشر عقدا لا تصح بلا قبض

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 513)

قَالَ وَثَلَاثَة عشر شَيْئا لَا يجوز الا مَقْبُوضا

أحدها الْهِبَة

وَالثَّانِي الصَّدَقَة

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: