Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Congregational Dua after Taraweeh Salaah

Congregational Dua after Taraweeh Salaah

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalamualaikum

Mufti Saheb. What is the Shariah Ruling of making congregational dua after the Taraweeh Salaah? It has become a norm of making dua. In addition, those who do not make dua are looked down. Please kindly advise

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to make congregational dua after the Taraweeh Salaah.

However, one should not regard congregational dua after Taraweeh Salaah as compulsory. If one regards the Dua to be an essential part of deen and looks down upon others, it will be considered a Bid’ah and one will be sinful for innovating an act in Shariah. [1]

It is preferable to occasionally leave out the congregational dua in order to educate the masses that it is not necessary.

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

_____________________

[1]

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح (2/ 755)

قَالَ الطِّيبِيُّ: وَفِيهِ أَنَّ مَنْ أَصَرَّ عَلَى أَمْرٍ مَنْدُوبٍ، وَجَعَلَهُ عَزْمًا، وَلَمْ يَعْمَلْ بِالرُّخْصَةِ فَقَدْ أَصَابَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْإِضْلَالِ فَكَيْفَ مَنْ أَصَرَّ عَلَى بِدْعَةٍ أَوْ مُنْكَرٍ؟ وَجَاءَ فِي حَدِيثِ ابْنِ مَسْعُودٍ: ” «إِنَّ اللَّهَ – عَزَّ وَجَلَّ – يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ كَمَا يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى عَزَائِمُهُ» اهـ،

 

کتاب النوازل جلد ٥ صفحہ١٢٣

تراویح کے بعد اجتماعی جہری دعا پر اس قدر التزام کہ اس میں شریک نہ ہونے والے پر نکیر کی جائے درست نہیں ہے، اور یہ ایسا عمل ہے جو سلف صالحین سے ثابت نہیں ہے۔ دعا سری کرنا افضل ہے،

 

نجم الفتاویٰ جلد ٢صفحہ٣٥١

فرض نمازوں اور تراویح کے بعد امام کے ساتھ تمام مقتدیوں کا مل کر دعا مانگنا جائز ہے اس میں کوئی قباحت نہیں۔ البتہ اس طور پر التزام کہ امام کے ساتھ دعا کے شروع کرنے اور ختم کرنے کو لازم سمجھنا یا بغیر دعا مانگے اٹھنے والے کو طعن وتشنیع کا نشانہ بنانا اور اسی طرح اس بے جا التزام کی آڑ میں نفس دعا ہی کا انکار کردینا دونوں امرحد سے متجاوز اور

غلو فی الدین کے مترادف ہیں۔ ان سے اجتناب انتہائی ضروری ہے

 

أحسن الفتاوی جلد ۳ صفحہ ۵۱۹

 

امداد الفتاویٰ صفحہ ۳۰۸

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: