Home » Hanafi Fiqh » Darulifta-Deoband.com » What are the prerequisites for performing the prostration of thanks (sajdah-e-shukr)?

What are the prerequisites for performing the prostration of thanks (sajdah-e-shukr)?

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta-Deoband.com
Can prostration of thanks (sajdah-e-shukr) be done without wudhu and without facing the Qiblah, (like after scoring a goal in football)? Please mention the pre-requisites of prostration of thanks (sajdah-e-shukr).

بسم الله الرحمن الرحيم

(Fatwa: 339/SD-22/Tatimmah/SD=3/1439)

When one receives some grand blessing or some major calamity is removed from him on such occasion it is better to offer two rakah salah for thanksgiving to Allah. If not so, then as per the preferred saying it is mustahab to do sajda-e-shukr, but it is makrooh to do it after salah lest the ignorant people think it wajib or sunnah. It is necessary to turn towards Qiblah for sajda-e-shukr as well as being in the state of wudhu. The method of sajdah is that the person in the state of purity turning towards Qiblah while saying takbir goes in the sajdah and praises Allah the Exalted and then says the second takbir and raises his head.

قال الحصکفی : وسجدة الشکر مستحبة بہ یفتی، لکنہا تکرہ بعد الصلا ة لأن الجہلة یعتقدونہا سنت أو واجبة وکل مباح یودی إلیہ فمکروہ (الدرالمحتار) وقال ابن عابدین : : مطلب فی سجدة الشکر (قولہ وسجدة الشکر) کان الأولی تأخیر الکلام علیہا بعد إنہاء الکلام علی سجدة التلاوة ط وہی لمن تجددت عندہ نعمة ظاہرة أو رزقہ اللہ تعالی مالا أو ولدا أو اندفعت عنہ نقمة ونحو ذلک یستحب لہ أن یسجد للہ تعالی شکرا مستقبل القبلة یحمد اللہ تعالی فیہا ویسبحہ ثم یکبر فیرفع رأسہ کما فی سجدة التلاوة سراج. (قولہ بہ یفتی) ہو قولہما. وأما عند الإمام فنقل عنہ فی المحیط أنہ قال لا أراہا واجبة لأنہا لو وجبت لوجب فی کل لحظة لأن نعم اللہ تعالی علی عبدہ متواترة وفیہ تکلیف ما لا یطاق. ونقل فی الذخیرة عن محمد عنہ أنہ کان لا یراہا شیئا وتکلم المتقدمون فی معناہ؛ فقیل لا یراہا سنة، وقیل شکرا تاما لأن تمامہ بصلاة رکعتین کما فعل – علیہ الصلاة والسلام – یوم الفتح، وقیل أراد نفی الوجوب، وقیل نفی المشروعیة وأن فعلہا مکروہ لا یثاب علیہ بل ترکہ أولی وعزاہ فی المصفی إلی الأکثرین فإن کان مستند الأکثرین ثبوت الروایة عن الإمام بہ فذاک وإلا فکل من عبارتیہ السابقتین محتمل والأظہر أنہا مستحبة کما نص علیہ محمد لأنہا قد جاء فیہا غیر ما حدیث وفعلہا أبو بکر وعمر وعلی فلا یصح الجواب عن فعلہ – صلی اللہ علیہ وسلم – بالنسخ کذا فی الحلیة ملخصا وتمام الکلام فیہا وفی الإمداد فراجعہما. وفی آخر شرح المنیة: وقد وردت فیہ روایات کثیرة عنہ – علیہ الصلاة والسلام – فلا یمنع عنہ لما فیہ من الخضوع وعلیہ الفتوی. وفی فروق الأشباہ: سجدة الشکر جائزة عندہ لا واجبة وہو معنی ما روی عنہ أنہا لیست مشروعة وجوبا وفیہا من القاعدة الأولی والمعتمد أن الخلاف فی سنیتہا لا فی الجواز. اہ. (قولہ لکنہا تکرہ بعد الصلاة) الضمیر للسجدة مطلقا. قال فی شرح المنیة آخر الکتاب عن شرح القدوری للزاہدی: أما بغیر سبب فلیس بقربة ولا مکروہ، وما یفعل عقیب الصلاة فمکروہ لأن الجہال یعتقدونہا سنة أو واجبة وکل مباح یوٴدی إلیہ فمکروہ انتہی.( رد المحتار )

Allah knows Best!

Darul Ifta,
Darul Uloom Deoband

This answer was collected from the official ifta website of Darul Uloom Deoband in India.

Read answers with similar topics: