Home » Hanafi Fiqh » Darulifta-Deoband.com » How do you reconstruct a mosque with a parking basement?

How do you reconstruct a mosque with a parking basement?

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta-Deoband.com
We have an existing mosque for the last twenty years or so. The total area consists of place for offering salah, place for wudhu, urinal and toilet. Since the existing structure has become old and of temporary nature, we want to reconstruct the whole area of permanent nature. Now some of us want to keep the basement as a parking place and the upper portions as the mosque. Kindly enlighten us in path of Shariah whether it is permissible or not.

بسم الله الرحمن الرحيم

(Fatwa: 351/275/N=3/1439)

In the above mentioned case, when the mosque is twenty years old and salah with jamat has been continuing then now it is not lawful to construct basement for parking, or erecting residential house or room for the imam and muezzin in new construction within the boundary of Shariah mosque. Once a mosque becomes Shariah mosque and in the beginning the basement or upper floor is not exempted for the interests of the mosque then that place remains Shariah mosque from the earth to the sky completely and it is not lawful to build parking etc in future in any parts of it. However, instead of Shariah mosque you may build basement for the parking in the other portion which are part of the expansion, likewise under the wudhu-khana etc.

كره تحريماً ……البول والتغوط فيه؛ لأنهمسجد إلى عنان السماء (الدر المختار مع رد المحتار، كتاب الصلاة باب ما يفسد الصلاة وما يكره فيها 2: 428، ط: مكتبة زكريا ديوبند)، قوله: “إلى عنان السماء” : بفعح العين، وكذا إلى تحت الثرى كما فى البيري عن الإسبيجابي (رد المحتار)، لو بنى فوقه بيتاً للإمام لا يضر؛ لأنه من المصالح ، أما لو تمت المسجدية ثم أراد البناء منع ، ولو قال: عنيت ذلك لم يصدق ، تاترخانية …..فيجب هدمه ولو على جدار المسجد الخ (الدر الختار مع رد المحتار، كتاب الوقف 6: 548)، قوله: “ولو على جدار المسجد” مع أنه لم يأخذ من هواء المسجد شيئاً اهـ ط، ونقل فى البحر قبله: ولا يوضع الجذع على جدار المسجد وإن كان من أوقافه اهـ (رد المحتار)، قوله: “ولا أن يجعل الخ” :……..قلت: وبهذا علم أيضاً حرمة إحداث الخلوات فى المساجد كالتي في رواق المسجد الأموي ولا سيما ما يترتب على ذلك من تقدير المسجد بسبب الطبخ والغسل ونحوه (المصدر السابق).

Allah knows Best!

Darul Ifta,
Darul Uloom Deoband

This answer was collected from the official ifta website of Darul Uloom Deoband in India.

Read answers with similar topics: