In mouthwash, hand sanitizer and hand wash alcohol is allowed on not?

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta-Deoband.org

بسم الله الرحمن الرحيم

(Fatwa: 746/748/SN=08/1437)

’Alcohol‘ which nowadays is mixed in the above mentioned things as well as used in the perfumes is not impure. As per the research of some Ulama it is not wine, rather it is a chemical. (Footnote: Fatwa Darul Uloom Deoband 1/422-442, New Tartib)

 

While some Ulama opine that the said alcohol is not brewed from grapes and dates rather it is extracted from potato, grains and the molasses. And alcohol that is prepared from these things is not impure as per the fiqhi principle of Imam Abu Hanifah, may Allah have mercy upon him, and due to common practice the later Ulama have given fatwa accordingly. Hence it is allowable to use these things. It is recorded in Badai’ al-Sanai’:

 

وأما المزروالجعة والبتع وما يتخذ من السكر والتين ونحو ذلك فيحل شربه عند أبي حنيفة – رضي الله عنه – قليلاً كان أو كثيراً مطبوخاً كان أو نياً ولا يحد شاربه وإن سكر . (بدائع الصنائع: 4/286، ط: زكريا)

 

It is recorded in the footnote of Bahishti Zewar:

وما عدا ذلك (المسمى بالخمر) من الأشربة فهي في حكم الثلاثة الأخيرة (عصير العنب المسمى بالطلاء ونقيع الزبيب ونقيع التمر) في الحرمة والنجاسة وعند أبي حنيفة وأبي يوسف يحرم منها القدر المسكر ، وأما القدر الغير المسكر فحلال إلا للهو وكلها طاهر ……. و ظاهر أن الأحوط قول محمد ؛ فلذا أفتى المتأخرون به سداً لباب الفتنة؛ لكن في زماننا فقد عارضه عموم البلوى في شراب يقال له “اسپریٹ” فالأحوط في زماننا عسى أن يؤدي إلى الجرأة في الإثم إذ لم ير الناس منه خلاصاً كما لا يخفى فالأولى أن لا يتعرض للمبتلى به بشئ، نعم من قدر على الاحتراز منه فليتحرز ما شاء كما قال العلامة التهانوي، (اختری بہشتی زیور‏، نواں حصہ ص 102 جمادات کا بیان)۔

It is recorded in the supplement of Fath al-Mulhim:

وإن معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية والعطور وغيرها لا تتخذ من العنب أو التمر؛ إنما تتخذ من الحبوب أو القشور أو البترول وغيره …… وحينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوى. (تكملة فتح الملهم: 9/343، كتاب الأشربة ، حكم الكحول المسكرة ، ط: أشرفي ديوبند).

Allah knows Best!

Darul Ifta,
Darul Uloom Deoband

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar