Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Menstrual during weaning

Menstrual during weaning

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My wife is weaning our baby slowly, feeding nights only in sleeping. At the same time my wife started irregular menstrual, this is the first one after lochia. On first menstrual, it longs for seven days, on and off, not that much as other times.Another menstrual starts after one and half week of the first menstrual stops. What will be the commands for her on this second one, treat it same?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In order to fully answer this question, we require clarification on the following:

1) What was her menstrual habit before these irregular cycles began? (in exact number of days)

2) How long (in days) does the blood stop for after the seven days? After it begins again, does it last for another seven days or the number changes?

3) What do you mean by “on and off, not that much as other times”?

You may forward you answers to the following Email: admin@daruliftaa.net or 313daruliftaa@gmail.com

In the mean time, you may follow the general principles below to assist you in determining your menstrual cycle:

1) A period of hayd may last for a maximum of 10 days.[1] Any blood seen above will be regarded as irregular blood and not part of the hayd cycle.[2]

2) If a woman sees blood below 10 days, then all days will be regarded as hayd.

3) If she sees blood above 10 days, then she will revert back to her original habit, i.e., she will see what her original habit is (e.g. 7 days) and all days she had blood above her habit will be regarded as an irregular blood and will not form part of the hayd cycle.[3]

4) After each hayd cycle, at least 15 days need to pass before counting a new hayd cycle. Any blood seen within these 15 days after the hayd will be regarded as irregular blood.[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Mohammad

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] قوله (وأقله ثلاثة أيام وأكثرة عشرة) أي أقل الحيض ثلاثة… والمراد أن أقل مدته قدر ثلاثة أيام بلياليها وأكثرها قدر عشر أيام بلياليها كما صرح به في الوافي.

(البحر الرائق،ج ١،ص ١٩١، ايج ايم سعيد كمبني)

[2] (قَوْلُهُ وَالزَّائِدُ عَلَى أَكْثَرِهِ) أَيْ فِي حَقِّ الْمُبْتَدَأَةِ ، أَمَّا الْمُعْتَادَةُ فَمَا زَادَ عَلَى عَادَتِهَا وَيُجَاوِزُ الْعَشَرَةَ فِي الْحَيْضِ وَالْأَرْبَعِينَ فِي النِّفَاسِ يَكُونُ اسْتِحَاضَةً كَمَا أَشَارَ إلَيْهِ بِقَوْلِهِ أَوْ عَلَى الْعَادَةِ إلَخْ .أَمَّا إذَا لَمْ يَتَجَاوَزْ الْأَكْثَرَ فِيهِمَا ، فَهُوَ انْتِقَالٌ لِلْعَادَةِ فِيهِمَا ، فَيَكُونُ حَيْضًا وَنِفَاسًا رَحْمَتِيٌّ

( رد المحتار علي الدر المختار،ج ١،ص ٥٢٤، دار المعرفة)

 (فما نقص من ذلك أو زاد استحاضة) أي ما نقص من الاقل أو زاد على الاكثر فهو استحاضة لانهذا الدم إما أن يكون دم حيض أو نفاس أو استحاضة فانتفى الاولان فتعين الثالث، ولان تقدير الشرع يمنع إلحاق غيره به

(البحر الرائق،ج ١،ص ١٩٢، ايج ايم سعيد كمبني)

[3] المرجع السابق

قيد بكونه زاد على الاكثر لانه لو زاد على العادة ولم يزد على الاكثر فالكل حيض اتفاقا بشرط أن يكون بعده طهر صحيح، وإنما قيدنا به لانها لو كانت عادتها خمسة أيام مثلا من أول كل شهر فرأت ستة أيام فإن السادس حيض أيضا، فإن طهرت بعد ذلك أربعة عشر يوما ثم رأت الدم فإنها ترد إلى عادتها وهي خمسة واليوم السادس استحاضة فتقضي ما تركته فيه من الصلاة… وإنما الخلاف في أنه يصير عادة لها أو لا إلا إن رأت في الثاني كذلك. وهذا بناء على نقل العادة بمرة أو لا، فعندهما لا، وعند أبي يوسف نعم. وفي الخلاصة والكافي أن الفتوى على قول أبي يوسف

(البحر الرائق،ج ١،ص ٢١٣، ايج ايم سعيد كمبني)

[4] (أَقَلُّ الطُّهْرِ) بَيْنَ الْحَيْضَتَيْنِ أَوْ النِّفَاسِ وَالْحَيْضِ (خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْمًا) وَلَيَالِيهَا إجْمَاعًا (وَلَا حَدَّ لِأَكْثَرِهِ)

(رد المحتار علي الدر المختار. ج ١، ص ٢٨٥، ايج ايم سعيد كمبني)

[قال الحصكفي] وَرُكْنُهُ بُرُوزُ الدَّمِ مِنْ الرَّحِمِ. وَشَرْطُهُ تَقَدُّمُ نِصَابِ الطُّهْرِ وَلَوْ حُكْمًا، وَعَدَمُ نَقْصِهِ عَنْ أَقَلِّهِ

[قال ابن عابدين] (قَوْلُهُ وَلَوْ حُكْمًا) كَمَا إذَا كَانَتْ بَيْنَ الْحَيْضَتَيْنِ مَشْغُولَةً بِدَمِ الِاسْتِحَاضَةِ فَإِنَّهَا طَاهِرَةٌ حُكْمًا. اهـ

(رد المحتار علي الدر المختار، ج ١، ص ٢٨٤، ايج ايم سعيد كمبني)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: