Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Permissibility of saying RIP for a Kaffir

Permissibility of saying RIP for a Kaffir

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

 If a Muslim says RIP, REST IN PEACE for a non Muslim, or to seek forgiveness and peace for them whether the non Muslim is alive or dead, is that Kufr? Does saying this make a Muslim a kafir? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

There is no point in making Dua for peace for a non-muslim as there is no peace in Kufr. One may make dua for guidance of Islam for a non-muslim. As Muslims we do not subscribe to the concept of RIP (rest in peace) for a deceased non-muslim. It is therefore not permissible for a muslim to say RIP or to seek forgiveness for a non-muslim.[1] Consider the following verse:

{مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (113) وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ } [التوبة: 113، 114]

Translation: It is not (befitting) for the Prophet and those who believe to ask forgiveness for the disbelievers, even if they were relatives, after it has become clear to them that they are dwellers of Hellfire. And the request of forgiveness of Ibrahim for his father was only because of a promise he had made to him. But when it became apparent to Ibrahim that his father was an enemy to Allah , he disassociated himself from him. Indeed, Ibrahim was most tender-hearted, forbearing.

However, making Dua for a deceased non-Muslim does not constitute Kufr.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saleem khan

Student Darul Iftaa

Bradford, UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 76)

لأنه لا يجوز الدعاء بالمغفرة للكافر

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 350)

والحق أنه يكون عاصيا بالدعاء للكافر بالمغفرة غير عاص بالدعاء بالمغفرة لجميع المؤمنين

[2]

وقد ذكروا أن المسألة المتعلقة بالكفر إذا كان لها تسع وتسعون احتمالا للكفر واحتمال واحد في نفيه كان الأولى للمفتي والقاضي أن يعمل بالاحتمال النافي، لان الخطأ في إبقاء ألف كافر أهون من الخطأ في افناء مسلم واحد.[ منح الروض الازهر في شرح فقه الاكبر  ص  445]

ما في البحر…أنه لا يفتى بكفر مسلم أمكن حمل كلامه على محمل حسن، أو كان في كفره اختلاف، ولو رواية ضعيفة. [شرح عقود رسم المفتي   ص  57]

قوله: (لا يفتى بكفر مسلم أمكن حمل كلامه على محمل حسن) ظاهره أنه لا يفتى به من حيث استحقاقه للقتل ولا من حيث الحكم ببينونة زوجته.  [رد المحتار  ج  4  ص 229  ايج ايم سعيد].

وفي: جامع الفصولين روى الطحاوي من أصحابنا: لا يخرج الرجل من الايمان إلا جحود ما أدخله فيه، ثم ما تيقن أنه ردة يحكم بها، وما يشك أنه ردة لا يحكم بها، إذ الاسلام الثابت لا يزول بالشك مع أن الاسلام يعلو، وينبغي للعالم إذا رفع إليه هذا أن لا يبادر بتكفير أهل الاسلام مع أنه يقضي بصحة إسلام المكره. [رد المحتار  ج  4  ص 223  ايج ايم سعيد].

جواهر الفقه ج ١ ص ١٤٧]]

يجب أن يعلم أنه اذا كان في المسألة وجوه توجب التكفير [ووجه يمنع التكفير، فعلي المفتي أن يميل إلى الوجه الذي يمنع التكفير] تحسينا للظن بالمسلم، ثم إن كانت نية القائل الوجه الذي يمنع التكفير، فهو مسلم، وإن كان كانت نية القائل الوجه الذي يوجب التكفير لا ينفعه فتؤى المفتي. [المحيط البرهاني  ج  7  ص397]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: