Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is a hanafi allowed to lead Asr Salaah at shafi time?

Is a hanafi allowed to lead Asr Salaah at shafi time?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am a student in Japan. I follow and practice Hanafi Madhab.  There is a mixed community of students here, from Malaysia, Indonesia, Indian sub-continent and Arab countries – all having different Madhabs like Shaafi, Maliki, Hanafi and Hanbali.

In the university and at the only masjid of Kyoto city in Japan, I often lead the salaah. The problem comes at the time of Asr. We know that only Hanafi madhab has different time for Asr (little later than other three Madhabs).

The prayers times here are set for Shaafi times and I pray with them. I know that I am allowed tp pray Asr on Shaafi times if I am getting a congregation (jamaah salaah), but can you tell me whether I will be allowed to lead the prayers in this case? Means, being a Hanafi praying Asr at Shaafi time and also being the Imam of the prayer?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for you as a Hanafi to lead the Asr salaat according to the Shafi time in the mosque and in the university.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad Haris Siddiqui

Student Darul Iftaa
Australia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] اگر کسی جگہ عصر کے نماز مثل اول ے پہلے ہوتی ہو وہاں جماعت کے ساتھ نماز پڑہنی چاہۓ (آپ کے مسائل اور ان کا حل 2123)

اس وقت پڑہی ہوئی نماز کا اعادہ لازم نہيں ہوتا (فتاوی محموديہ 5338 – ادارہ الفاروق)

الأفضل الاقتداء بالشافعي، بل يكره التأخير؛ لأن تكرار الجماعة في مسجد مكروه عندنا على المعتمد (رد المحتار على الدر المختار 2 362 – دار المعرفة)

و آخر وقتها عند أبي حنيفة إذا صار ظل كل شيئ مثليه سوى فيئ الزوال، و قالا: إذا صار الظل مثله، و هو رواية عن أبي حنيفة (هداية 1255 – إدارة القرآن و العلوم الإسلامية)

(و وقت الظهر من زوالها) أي ميل ذكاء عن كبد السماء (إلى بلوغ الظل مثيله) و عنه مثله ، و هو قولهما  و زفر و الأئمة الثلاثة. قال الإمام الطحاوي: و به نأ خذ. و في غرر الأذكار: و هو الالمأخوذ به و في البرهان: و هو الأظهر لبيان جبريل و هو نص في الباب. و في الفيض: و عليه عمل الناس اليوم ، و به يفتى (رد المحتار على الدر المختار 1/359 – (HM Saeed

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: