Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I know taking oath from other than Allah is haram. Does this include Qur’an. Is there any shirk involved here?

I know taking oath from other than Allah is haram. Does this include Qur’an. Is there any shirk involved here?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I know taking oath from other than Allah is haram.

1) does that include Quran?

2) I heard it is shirk to take oath other than allah. My parent take oath by my sibling name and other than allah name. My mom say she doesn’t think Allah is lower than these name. She know Allah is greatest. Is she’s still a kaafir?

She say there is nothing wrong with it. What to do if she doesn’t care about my advice after explaing that it is haram?

 

Answer

Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

It is not permissible to take an oath on anything besides Allāh Ta`ālā and His sifāt (qualities and attributes). If a person takes an oath on the Qurān, the oath will be valid even though it is not permissible to take an oath on the Qurān.

Taking oaths on other people, for example on one’s children, is extremely dangerous.

You should explain to your mother in a kind and loving manner the seriousness of the matter. If she does not agree with you, you should keep silent and continue making du`ā for her.

 

حاشية ابن عابدين – (3 / 705)

مطلب في حكم الحلف بغيره تعالى  قوله ( وهل يكره الحلف تعالى الخ ) قال الزيلعي واليمين بغير الله تعالى أيضا مشروع وهو تعليق الجزاء بالشرط وهو ليس بيمين وضعا وإنما سمي يمينا عند الفقهاء لحصول معنى اليمين بالله تعالى وهو الحمل أو المنع واليمين بالله تعالى لا يكره وتقليله أولى من تكثيره واليمين بغيره مكروهة عند البعض للنهي الوارد فيها وعند عامتهم لا تكره لأنها يحصل بها الوثيقة لا سيما في زماننا وما روي من النهي محمول على الحلف بغير الله تعالى على وجه الوثيقة كقولهم وأبيك ولعمري اه ونحوه في الفتح وحاصله أن اليمين بغيره تعالى تارة يحصل بها الوثيقة أي اتثاق الخصم بصدق الحالف كالتعليق والعتاق مما ليس فيه حرف القسم وتارة لا يحصل مثل وأبيك ولعمري فإنه لا يلزمه بالحنث فيه شيء فلا تحصل به الوثيقة بخلاف التعليق المذكور والحديث وهو قوله من كان حالفا فليحلف بالله تعالى الخ محمول عند الأكثرين على غير التعليق فإنه يكره اتفاقا لما فيه من مشاركة المقسم إنه لله تعالى في التعظيم وأما إقسامه تعالى بغيره كالضحى والنجم والليل فقالوا إنه مختص به تعالى إذ له أن يعظم ما شاء وليس لنا ذلك بعد نهينا وأما التعليق فليس فيه تعظيم بل فيه الحمل أو المنع مع حصول الوثيقة فلا يكره اتفاقا كما هو ظاهر ما ذكرناه وإنما كانت الوثيقة فيه أكثر من الحلف بالله تعالى في زماننا لقلة المبالاة بالحنث ولزوم الكفارة أما التعليق فيمتنع الحالف فيه خوفا من وقوع الطلاق والعتاق وفي المعراج فلو حلف به على وجه الوثيقة أو على الماضي يكره


الدر المختار – (3 / 714)

قال الرازي أخاف على من قال بحياتي وحياتك وحياة رأسك أنه يكفر وإن اعتقد وجوب البر فيه يكفر ولولا أن العامة يقولونه ولا يعلمونه لقلت أنه مشرك وعن ابن مسعود رضي الله عنه لأن أحلف بالله كاذبا أحب إلي من أن أحلف بغيره صادقا


فتاوى محمودية 14/35 و 22/523

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Ishaaq E. Moosa
Benoni.

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: