Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How should impure utensils be washed in the dishwasher?

How should impure utensils be washed in the dishwasher?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

According to some of your answers on your site, if there is any najaasat (impurity) on cutlery, plates, etc due to the consumption of pork – then they must be washed with water three times in order to purify them.

My question is, is washing the plates/ forks etc in the dishwasher ONCE enough – as the way the dishwasher washes is different to hand washing a plate, or should the dishwasher be run three times.

Answer

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If the najasah (impurity) is visible, then the cutlery you’re washing will be considered impure until the najasah (impurity) is completely removed from the cutlery. If that purpose is achieved after just one washing then the cutlery will be considered pure.1

If the najasah (impurity) leaves a stain on the cutlery which can be removed, then the cutlery will be considered impure until that stain is removed. If the najasah (impurity) leaves a stain that cannot be removed even after washing multiple times, then the cutlery will be considered pure.2

If the najasah (impurity) is invisible, then the cutlery will be considered pure, as soon as the person feels quite confident that it has been properly washed and that any impurity on it has been washed away.3

Most dishwashers shoot water through jets which simulate flowing or pouring water and as such impure cutlery normally does not require repeated washing. This is as long as the conditions for purifiying visible and invisible impurities given above are met.4 5 6

And Allāh knows best.

Ml. Sohail Bengali
Chicago, IL (USA)


Concurred by:

Muftī Abrar Mirza
Chicago, IL (USA)

Under the Supervision of Muftī Ebrahim Desai (South Africa)

 

________________________________________________________________________



1         أن المعتبر في تطهير النجاسة المرئية زوال عينها ولو بغسلة واحدة ولو في إجانة كما مر ، فلا يشترط فيها

    تثليث غسل ولا عصر

    رد المحتار الجزء الأول كتاب الطهارة باب الأنجاس ص ٥٤٣ دار الكتب العلمية

2        ولو زالت العين وبقي الأثر ، فإن كان مما يزول أثره لا يحكم بطهارته ، ما لم يزل الأثر ؛ لأن الأثر لون

    عينه ، لا لون الثوب ، فبقاؤه يدل على بقاء عينه وإن كانت النجاسة مما لا يزول أثره ، لا يضر بقاء أثره عندنا

    بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع الجزء الأول كتاب الطهارة فصل شرائط التطهير بالماء ص ٤٥٠ دار الكتب العلمية

3           وأن المعتبر غلبة الظن في تطهير غير المرئية بلا عدد على المفتى به أو مع شرط التثليث على ما مر ، ولا شك أن الغسل بالماء الجاري وما في حكمه من الغدير أو الصب الكثير الذي يذهب بالنجاسة أصلا

    رد المحتار الجزء الأول كتاب الطهارة باب الأنجاس ص ٥٤٣ دار الكتب العلمية

4                                                        قوله : في غدير أي : ماء كثير له حكم الجاري

          قوله : أو صب عليه ماء كثير أي : بحيث يخرج الماء ويخلفه غيره ثلاثا ؛ لأن الجريان بمنزلة التكرار والعصر

          رد المحتار الجزء الأول كتاب الطهارة باب الأنجاس ص ٥٤٣ دار الكتب العلمية

5            وأما طريق التطهير بالغسل فلا خلاف في أن النجس يطهر بالغسل في الماء الجاري ، وكذا يطهر بالغسل

    بصب الماء عليه

    بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع الجزء الأول كتاب الطهارة فصل في طريق التطهير بالغسل ص ٤٤٧ دار الكتب العلمية

6                                     ثم التقدير بالثلاث عندنا ليس بلازم ، بل هو مفوض إلى غالب رأيه ، وأكبر ظنه

    بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع الجزء الأول كتاب الطهارة فصل شرائط التطهير بالماء ص ٤٤٩ دار الكتب العلمية

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: