Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it obligatory to pray the missed salaats in order ? What if one has much missed salaats ? When is the obligation in the order waived ? Is there any differance in the ruling of ”old missed salaats” and ”new missed salaats” ?

Is it obligatory to pray the missed salaats in order ? What if one has much missed salaats ? When is the obligation in the order waived ? Is there any differance in the ruling of ”old missed salaats” and ”new missed salaats” ?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Is it obligatory to pray the missed salaats in order ? What if one has much missed salaats ? When is the obligation in the order waived ?

Is there any differance in the ruling of ”old missed salaats” and ”new missed salaats” ?

Answer

In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful


Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

If a person misses lesser than six Salāhs besides the Witr Salāh i.e. one complete days Salāh or less, it will be necessary upon him to perform his missed Salāhs in order before performing the current Salāh.

(Hāshiyatut Tahtāwi ala Marāqil Falāh, Pg.440, Ilmiyyah)[1]

Once he misses six Salāh besides the Witr Salāh i.e. more than one days Salāh, it will no more be necessary upon him to perform his missed Salāh in order.

(Nōrul Idhāh, Pg.105, Qadīmi)[2]
(Raddul Muhtār, Vol.2, Pg.68, HM Saeed)[3]
(Hāshiyatut Tahtāwi ala Marāqil Falāh, Pg.440, Ilmiyyah)
(Fatāwa Tātārkhāniyyah, Vol.1, Pg.758, Idāratul Qurān)

If a person already missed six Salāh or more, there is no differentiation between the old and the new missed Salāh. It will still be obligatory upon him to perform Qadhā of those Salāh, however, it is not necessary to maintain the order until he completes all his missed Salāh.

(Fatāwa Tātārkhāniyyah, Vol.1, Pg.758, Idāratul Qurān)

And Allāh Ta῾āla Knows Best
Wassalāmu ῾alaykum 

Ml. Rayhaan Docrat,
Student Dārul Iftā

Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai
Dārul Iftā, Madrasah In῾āmiyyah



[1]   ( والترتيب بين الفائتة ) القليلة وهي ما دون ست صلوات ( و ) بين ( الوقتية ) المتسع وقتها مع تذكر الفائتة لازم ( و ) كذا الترتيب ( بين ) نفس ( الفوائت ) القليلة ( مستحق ) أي لازم لأنه فرض عملي يفوت الجواز بفوته والأصل في لزوم الترتيب قوله صلى الله عليه و سلم ” من نام عن صلاة أو نسيها فلم يذكرها إلا وهو يصلي مع الإمام فليصل التي هو فيها ثم ليقض التي تذكرها ثم ليعد التي صلى مع الإمام ” وهو خبر مشهور وتلقنه العلماء بالقبول فيثبت به الفرض العملي ورتب النبي صلى الله عليه و سلم قضاء الفوائت يوم الخندق (باب قضاء الفوائت)

[2]  ويسقط بأحد ثلاثة أشياء ضيق الوقت المستحب في الأصح والنسيان وإذا صارت الفوائت ستا غير الوتر فإنه لا يعد مسقطا وإن لزم ترتيبه

[3]   قوله ( أو فاتت ست ) يعني لا يلزم الترتيب بين الفائتة والوقتية ولا بين الفوائت إذا كانت ستا كذا في النهر

 أما بين الوقتين كالوتر والعشاء فلا يسقط الترتيب بهذا المسقط كما لا يخفى

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: