Would like to know if a non muslim woman who is married becomes muslim is her marriage to the non muslim male still valid or is she Halaal for a muslim man?
In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful
Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh
If a non-Muslim woman who is married becomes a Muslim, in a Muslim country the Qaadi (Muslim Judge) will present Islam to the husband. If he refuses to accept Islam, the Qaadi will issue a decree of separation between the two. This decree of separation will be considered a Talaaq.
(Hidaya Vol. 2, Pg. 346,Multan)[1]
This Talaaq will be an irrevocable one. (Talaaq e Baain)
(Raddul Muhtaar, Vol.3 Pg. 189, H.M.Saeed.)[2]
If a married woman accepts Islam in a non Muslim Country and the husband does not accept Islam, she will wait for three menstrual cycles. Thereafter, her Nikaah will terminate with one Talaaq-e-baain.[3]
( Hiyla tun Naajiza Pg. 106 Isha`at )
(Raddul Muhtaar Pg.192 HM Saeed)[4]
(Fatawa Tatarkhaniya Pg.182,Vol.3 Ashraf Manzil)
And Allāh Ta῾āla Knows Best
Wassalāmu ῾alaykum
Ml. Muhammed Sindhi,
Student Dārul Iftā
Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai
Dārul Iftā, Madrasah In῾āmiyyah
[1] و اذا اسلمت المراة و زوجها كافر عرض القاضي عليه الاسلام, فان اسلم فهي امراته وان ابي فرق القاضي بينهماوكان ذالك طلاقا عند ابي حنيفة رحمه الله. ( هداية, باب نكاح اهل الشرك,ص 346,ج 2)
[2] ( قوله طلاق ينقص العدد ) أشار إلى أن المراد بالطلاق حقيقته لا الفسخ ، فلو أسلم ثم تزوجها يملك عليها طلقتين فقط.
ثم هذا الطلاق بائن قبل الدخول أو بعده .
قال في النهاية : حتى لو أسلم الزوج لا يملك الرجعة .
(رد المحتار ص 189 ج 3 باب نكاح الكافر)
[3] و ان اسلم احد الزوجين فى دار الحرب فان الفرقة تقف على مضي ثلاث حيض فاذا مضت وقعت الفرقة….و لانقضاء ثلاث حيض أثر فى وقوع الفرقة بالطلاق .(المحيط البرهاني الفصل العشرون فى نكاح الكفار-ص 200 –ج4)
[4] (وجزم الطحاوى بوجوبها (العدة). قال فى البحر: و ينبغي حمله على اختيار قولهما (رد المحتار باب نكاح الكافر)