Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » 1) If one reads surah yaaseen before fajr instead of after,will he still get the reward of his days needs being fulfilled ? 2) I travelled from durban to estcourt with the intention of staying 5 days. Today is it the fourth day. However,now I wish to stay another 12 days here in estcourt. Am I a musafir here in estcourt ?

1) If one reads surah yaaseen before fajr instead of after,will he still get the reward of his days needs being fulfilled ? 2) I travelled from durban to estcourt with the intention of staying 5 days. Today is it the fourth day. However,now I wish to stay another 12 days here in estcourt. Am I a musafir here in estcourt ?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1) If one reads surah yaaseen before fajr instead of after,will he still get the reward of his days needs being fulfilled ?

2) I travelled from durban to estcourt with the intention of staying 5 days. Today is it the fourth day. However,now I wish to stay another 12 days here in estcourt. Am I a musafir here in estcourt ?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1.


وعن عطاء بن أبي رباح، قال: بلغني أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((من قرأ يس في صدر النهار قضيت حوائجه)). رواه الدارمي مرسلاً.


Hadarat ‘Ataa bin Abi Rabaah Rahmatullahi Allai states that the Prophet Sallalahu Allaihi Wassalam said:  “Whosoever recites Surah Yaasin in the early part of the day his needs will be fulfilled.” 
(Mishkaat Ul Massabih, Iddarah, Page 189)


It is stated in Mirqaat, Sharhul Mishkaat under the commentary of the above Hadith, that ones worldly needs and the needs pertaining to the Deen and the Hereafter will be fulfilled. 
(Mirqaat, Sharahul Mishkaat, Maktabah Rashidiyah, Vol. 4, Page 681)

* It would be permissible to recite Surah Yaseen before the Fajr Salaah.

2. Yes, You would still remain a Musaafir.

ولا يزال على حكم السفر حتى ينوي الإقامة في بلدة أو قرية خمسة عشر يوما أو أكثر كذا في الهداية.
(فتاوى الهندية ,رشيديه ,ج1,ص139)

ولا يزال على حكم السفر حتى ينوي الإقامة في بلدة أو قرية خمسة عشر يوما أو أكثر وإن نوى أقل من ذلك قصر لأنه لا بد من اعتبار مدة.
(الهداية شرح بداية المبتدي
,مكتبه شركة علمية ,ج1,ص166)
ولا يزال على حكم السفر حتى ينوي الإقامة في بلد أو قرية خمسة عشر يوما أو أكثر وإن نوى أقل من ذلك قصر ولو دخل مصرا على عزم أن يخرج غدا أو بعد غد ولم ينو مدة الإقامة حتى بقي على ذلك سنين قصر.
(متن بداية المبتدي
, مكان النشر القاهرة ,ج1,ص25)
( من خرج من عمارة موضع إقامته )… ( قاصدا )… ( مسيرة ثلاثة أيام ولياليها )… ( بالسير الوسط مع الاستراحات المعتادة )… ( صلى الفرض الرباعي ركعتين )… ( حتى يدخل موضع مقامه )… ( أو ينوي )…
 ( إقامة نصف شهر )… ( بموضع ) واحد ( صالح لها ) من مصر أو قرية… ( فيقصر إن نوى ) الإقامة ( في أقل منه ) أي في نصف شهر
.
(الدر المختار
,سعيد ,ج2,ص125,122)
(فتاوى محموديه
,جامعه فاروقيه ,ج7,ص479,476)

And Allah knows best

Wassalaamu `alaykum

Ml. Luqman Hansrot,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: