Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Please can you shedd more light on the giving of Mehr.Does the girl have to stipulate the amount or is it what the boy decides to give ? What rights does the woman have over the mehr ? Can she reject the amount that the boy gives ?

Please can you shedd more light on the giving of Mehr.Does the girl have to stipulate the amount or is it what the boy decides to give ? What rights does the woman have over the mehr ? Can she reject the amount that the boy gives ?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Please can you shedd more light on the giving of Mehr.Does the girl have to stipulate the amount or is it what the boy decides to give ? What rights does the woman have over the mehr ? Can she reject the amount that the boy gives ?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

There are a few different scenarios regarding the amount of mahr.

1.       Before marriage, the couple may mutually agree on a mahr amount.  The woman has a right to stipulate her mahr and she does not have to accept whatever amount the man offers.  After the nikāh, the man has to pay the mahr amount stipulated before marriage.

2.       If the couple did not decide on a mahr amount before marriage, then the mahr will be equivalent to the average mahr of other women in the woman’s family. 

3.       In both of the above scenarios, the husband may choose to give more than the required amount of mahr after nikāh.  Similarly, in both scenarios, the woman may choose to decrease her mahr amount after nikāh or forgive the entire amount, as well.

Please specify what you mean regarding the woman’s rights over the mahr.

فإن سمى في العقد مالا كان المملوك بالعقد مضمونا بالمسمى وإن لم يسم كان مضمونا بمهر المثل

(المحيط البرهاني، كتاب النكاح، الفصل السادس عشر: 4/117؛ إدارة)

والنساء التي يعتبر مهرها بمهورهن قوم أبيها…

(المرجع السابق)

والزيادة في المهر صحيحة حال قيام النكاح

(المرجع السابق: 4/134)

ثم الأصل في التسمية أنها إذا صحت وتقررت يجب المسمى

(بدائع الصنائع، كتاب النكاح، بيان ما يصح تسميته مهرا وما لا يصح: 2/564؛ إحياء)

وإذا فسدت التمسية أو تزلزلت يجب مهر المثل لأن العوض الأصلي قي هذا الباب هو مهر المثل…وإنما يعدل عنه إلى المسمى إذا صحت التسمية

(المرجع السابق: 2/565)

ومنها الإبراء عن كل مهر قبل الدخول وبعده…ومنها هبة كل المهر قبل القبض عينا كان أو دينا وبعده إذا كان عينا

(المرجع السابق، بيان ما يسقط به كل المهر: 2/591)

(وكذا يجب) مهر المثل (فيما إذا لم يسم) مهرا

قال الإمام ابن عابدين في حاشيته:

قوله (فيما إذا لم يسم مهرا) أي لم يسمه تسمية صحيحة أو سكت عنه نهر

(رد المحتار، كتاب النكاح، باب المهر: 3/108؛ الفكر)

(مهر مثلها) اللغوي أي مهر امرأة تماثلها (من قوم أبيها) لا أمها إن لم تكن من قومه كبنت عمه

(الدر المختار مع رد المحتار، كتاب النكاح، باب المهر: 3/137؛ الفكر)

(وصح حطها) لكله أو بعضه (عنه) قبل أو لا

(المرجع السابق: 3/113)

ثم الأصل في التسمية أنها إذا صحت وتقررت يجب المسمى ثم ينظران كان المسمى عشرة فصاعدا فليس لها إلا ذلك…وإذا فسدت التسمية أو تزلزلت يجب مهر المثل

(الفتاوى العالمكيرية، كتاب النكاح، الباب السابع، الفصل الأول: 1/303؛ الفكر)

الزيادة في المهر صحيحة حال قيام النكاح عند علمائنا الثلاثة كذا في المحيط فإذا زادها في المهر بعد العقد لزمته الزيادة

(المرجع السابق، الفصل السابع: 1/312)

وإن حطت عن مهرها صح الحط كذا في الهداية ولا بد في صحة حطها من الرضا

(المرجع السابق، 1/313)

And Allah knows best

Wassalaamu `alaykum

Ml. Abrar Mirza,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: