Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it allowed for me to make salaam to my phuppa (father’s sister’s husband) seeing the facts that I only see him once in a few years when I visit my family back home, as we live in totally differents countries and have absolutely no contact?

Is it allowed for me to make salaam to my phuppa (father’s sister’s husband) seeing the facts that I only see him once in a few years when I visit my family back home, as we live in totally differents countries and have absolutely no contact?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Alhamdulillah, I have been making purdah from my non mahrams for the last ten years, including first cousins, my phuppa and my brother in laws. My question is about making salaam. Is it allowed for me to make salaam to my phuppa (father’s sister’s husband) seeing the facts that I only see him once in a few years when I visit my family back home, as we live in totally differents countries and have absolutely no contact?

I also wanted to ask, is it alright to relay my salaam to a non-mahram through someone. For example, when my husband is chatting with his brother, is it allowed for me to give his brother my salaam, or reply to his salaam?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

If your phuppa (father’s sister’s husband) is old and there is no fear of any fitnah in making salām to him, then you may do so.  Similarly, you may convey your salām to your brother-in-law through your husband for the sake of maintaining family ties if there is no fear of any fitnah.  However, you should not send any unnecessary messages to him or speak directly with him without a valid reason as this may lead to fitnah. 

وإذا سلمت المرأة الأجنبية على رجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها السلام بلسانه بصوت تسمع وإن كانت شابة رد عليها في نفسه والرجل إذا سلم على امرأة أجنبية فالجواب فيه على العكس كذا في فتاوى قاضي خان وإذا أمر رجلا أن يقرأ سلامه على فلان يجب عليه ذلك كذا في الغياثية ذكر محمد رحمه الله تعالى في باب الجعائل من السير حديثا يدل على أن من بلغ إنسانا سلاما من غائب كان عليه أن يرد الجواب على المبلغ أولا ثم على ذلك الغائب كذا في الذخيرة

(الفتاوى العالمكيرية، كتاب الكراهية، الباب السابع: 5/326؛ رشيدية)

ولا يكلم الأجنبية إلا عجوزا عطست أو سلمت فيشمتها لا يرد السلام عليها وإلا لا انتهى

قال الإمام ابن عابدين:

قوله ( وإلا لا ) أي وإلا تكن عجوزا بل شابة لا يشمتها ولا يرد السلام بلسانه قال في الخانية وكذا الرجل مع المرأة إذا التقيا يسلم الرجل أولا وإذا سلمت المرأة لأجنبية على رجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها السلام بلسانه بصوت تسمع وإن كانت شابة رد عليها في نفسه وكذا في الرجل إذا سلم على امرأة أجنبية فالجواب فيه على العكس اهـ

(رد المحتار، كتاب الحظر والإباحة، فصل في النظر والمس: 6/369؛ سعيد)

(أحسن الفتاوى، كتاب الحظر والإباحة: 8/40؛ سعيد)

And Allah knows best

Wassalaamu `alaykum

Ml. Abrar Mirza,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: