Is it necessary to speak ‘I divorce you’ from mouth. I never did that….What is my status of relationship. If divorce happened, how many are they?Does Talaq happens with paper work only?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have been reading many posts here about divorce. Almost all of them contains the word ‘uttering the divorce words’.

I live in Saudi Arabia. My wife went to USA on 1 Jan 2007 to her parents for medical treatment of our son who expired after couple of months,

In June 2007, my wife declared that she no more wants to continue the marriage. Then a phase of dicsonnection came and I tried to call her thousands of times but couldn’t talk to her.

On 16 December 2007, I signed a paper of divorce (with 2 witness signatures), scanned and sent her the picture through E-Mail.

Later on I called her and told that on 16th of March I’ll issue her 2nd and 3rd divorce.

On 22nd of March I signed the 2nd and 3rd divorce (with 2 witness signatures).

Now we need to do RUJU,

1. Is it necessary to speak ‘I divorce you’ from mouth. I never did that.
2. I never sent her any paper physically. The 2nd & 3rd divorce papers are still with me. She just knows that I have signed them.
3. She is having medical troubles and didn’t get 3 mensturation cycles.

What is my status of relationship. If divorce happened, how many are they?
Does Talaq happens with paper work only?

Thank you very much and Jazakumullah Khair.

Regards,

Muddassir.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1)      It is not necessary for a person to verbally pronounce a divorce in the absence of the wife. In such a situation, a divorce issued in writing is valid. (Fatawa Qazie Khan 1/471, Rasheediyyah, Fatawa Mahmoodiyyah 12/583,608, Jamiah Farooqiyya, Fatawa Raheemiyyah 6/309 Dar al isha’at, Ahsan al Fatawa 5/148 Saeed)

 

حاشية ابن عابدين – (ج 3 / ص 241 دار الفكر للطباعة والنشر)

 قال في الهندية الكتابة على نوعين مرسومة وغير مرسومة

 ونعني بالمرسومة أن يكون مصدرا ومعنونا مثل ما يكتب إلى الغائب وغير المرسومة أن لا يكون مصدرا ومعنونا وهو على وجهين مستبينة وغير مستبينة فالمستبينة ما يكتب على الصحيفة والحائط والأرض على وجه يمكن فهمه وقراءته وغير المستبينة ما يكتب على الهواء والماء وشيء لا يمكن فهمه وقراءته ففي غير المستبينة لا يقع الطلاق وإن نوى وإن كانت مستبينة لكنها غير مرسومة إن نوى الطلاق يقع وإلا لا وإن كانت مرسومة يقع الطلاق نوى أو لم ينو

 ثم المرسومة لا تخلو أما إن أرسل الطلاق بأن كتب أما بعد فأنت طالق فكما كتب هذا يقع الطلاق وتلزمها العدة من وقت الكتابة وإن علق طلاقها بمجيء الكتاب بأن كتب إذا جاءك كتابي فأنت طالق فجاءها الكتاب فقرأته أو لم تقرأ يقع الطلاق كذا في الخلاصة

 

الفتاوى الهندية – (ج 1 / ص 378 دار الفكر)

الفصل السادس في الطلاق بالكتابة  الكتابة على نوعين مرسومة وغير مرسومة ونعني بالمرسومة أن يكون مصدرا ومعنونا مثل ما يكتب إلى الغائب وغير موسومة أن لا يكون مصدرا ومعنونا وهو على وجهين مستبينة وغير مستبينة فالمستبينة ما يكتب على الصحيفة والحائط والأرض على وجه يمكن فهمه وقراءته وغير المستبينة ما يكتب على الهواء والماء وشيء لا يمكن فهمه وقراءته ففي غير المستبينة لا يقع الطلاق وإن نوى وإن كانت مستبينة لكنها غير مرسومة إن نوى الطلاق يقع وإلا فلا وإن كانت مرسومة يقع الطلاق نوى أو لم ينو ثم المرسومة لا تخلو أما إن أرسل الطلاق بأن كتب أما بعد فأنت طالق فكلما كتب هذا يقع الطلاق وتلزمها العدة من وقت الكتابة وإن علق طلاقها بمجيء الكتاب بأن كتب إذا جاءك كتابي هذا فأنت طالق فما لم يجئ إليها الكتاب لا يقع كذا في فتاوى قاضي خان وإن كتب إذا جاءك كتابي هذا فأنت طالق فكتب بعد ذلك حوائج فجاءها الكتاب فقرأت الكتاب أو لم تقرأ يقع الطلاق كذا في الخلاصة

 

2)      It is not necessary for the paper on which the divorces are recorded to reach the wife. The divorce takes place by merely writing the divorce. This is irrespective of whether the letter reaches the wife or not. (Fatawa Qazie Khan 1/471, Rasheediyyah, Fatawa Mahmoodiyyah 12/659, Jamiah Farooqiyya, Fatawa Raheemiyyah 6/309 Dar al isha’at)

 

حاشية ابن عابدين – (ج 3 / ص 246 دار الفكر للطباعة والنشر.)

ثم المرسومة لا تخلو أما إن أرسل الطلاق بأن كتب أما بعد فأنت طالق فكما كتب هذا يقع الطلاق وتلزمها العدة من وقت الكتابة

 

3)      If your wife did not undergo a menstrual cycle, she should maintain the iddah for three months. After three months she will be free to marry another person. (Fatawa Mahmoodiyyah 13/388, Jamiah Farooqiyya)

 

الفتاوى الهندية – (ج 1 / ص 526 دار الفكر للطباعة والنشر.)

والعدة لمن لم تحض لصغر أو كبر أو بلغت بالسن ولم تحض ثلاثة أشهر كذا في النقاية

 

الدر المختار – (ج 3/ ص 507 سعيد)

والعدة في حق من لم تحض لصغر أو كبر أو بلغت بالسن ولم تحض ثلاثة أشهر ان وطات في الكل

 

4)      All three divorces have taken place. Therefore, ruju can only be done after the wife completes her iddah, marries another person and consummates that marriage. Once that marriage is concluded through (through divorce or death), the wife may return back to the first husband.

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ismail Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

 

____

IMPORTANT NOTICE : 

The Darul Iftaa, Madrasah Inaa’miyya Camperdown takes pleasure in inviting you to its 7th Shariah Compliant Business Campaign Programme. This seminar is designed to empower every Muslim with the Shariah Law of Finance and economics.

Sunday, 18th of May 2008 at the Darul Uloom Musjid-Camperdown. Programme begins at 10.00 am

Source

Facebooktwitterredditpinterestmail
Sidebar