A family member had passed away recently and I had inherited a sum of money which makes me reliable for zakaat. However, this wealth is attached to properties and businesses which the deceased has left behind…

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

A family member had passed away recently and I had inherited a sum of money which makes me reliable for zakaat. However, this wealth is attached to properties and businesses which the deceased has left behind. Therefore I have not been paid my share as yet (that means I am currently not the owner of nisaab). If I am not been given my share before Eid ul adha, is qurbaani waajib on me? Do I have to still make Qurbaani? 
Please note that I am not the owner of nisaab – it is only once i am given my share, then i will be the owner of nisaab.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

If you do not have possession of your share of inheritance, there is no zakat on that amount.

Maraqi al-Falah ma’ Hashiya al-Tahtawi p.715 Dar al-Kutub al-Ilmiyya

وزكاة الدين على أقسام فإنه قوي ووسط وضعيف… والضعيف وهو بدل ما ليس بمال كالمهر والوصية وبدل الخلع والصلح عن دم العمد والدية وبدل الكتابة والسعاية لا تجب فيه الزكاة ما لم يقبض نصابا ويحول عليه الحول بعد القبض وهذا عند الإمام وأوجبا عن المقبوض من الديون الثلاثة بحسابه مطلقا…قال الطحطاوى: والوصية إذا تأخرت عند الوارث مثلا عاما

If you do not own the nisab of zakat on the day of qurbani, then qurbani is not obligatory upon you.  However, in calculating the nisab of qurbani, all wealth including household items that are not necessities will be taken into consideration.  The elapsing of one year on the wealth is also not a prerequisite.  After the deduction of debts, if the amount of wealth equals to nisab, qurbani will be obligatory. 

Fatawa Mehmoodia (9/616) Jamia Farooqia

Majma’ al-Anhur

( وإن لم يكن ) النصاب ( ناميا ) وكدار لا تكون للسكنى ولا للتجارة ، ولو كان له دار واحدة يسكنها وفضلت عن سكناه يعتبر الفاضل إن كانت قيمته نصابا وكذا ما فضل عن الثلاثة من الثياب للشتاء والصيف وعن فرسين للغازي وفرس وحمار للغير وعن نسخة واحدة من مصنف من كتب الفقه لأهلها واثنين من التفسير والحديث الواحد من المصاحف وفي الخلاصة لو كانت له كتب إن كانت كتب الطب والنجوم والأدب يعتبر نصابا ولا يخالف ما في الزكاة ؛ لأن في هذه المسألة روايتين فمشى في باب الزكاة على رواية . وفي باب الفطر على أخرى ، ولو كانت له دور وحوانيت للغلة وهي لا تكفي عياله فهو من الفقراء على قول محمد خلافا لأبي يوسف وعلى هذا الكرم والأرض ولا يعتبر ما قيمته نصاب من قوت شهر بلا خلاف عندنا . وقال الشافعي تجب على كل من يملك زيادة على قوت يومه لنفسه وعيال (مجمع الانهر)

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ehzaz Ajmeri,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Source

Sidebar