Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I suffer from continuous flatulence. When will I be classified as a Ma’dhūr?

I suffer from continuous flatulence. When will I be classified as a Ma’dhūr?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I’m suffering a lot from continuous flatulence. I pass wind during wudhu and namaz. I repeat wudhu, and it takes several times. I take hours to complete salah. Am I Mazur?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if a person is unable to maintain his wudhu for an entire ṣalāh time, to the extent that he cannot perform wudhu and pray ṣalāh, then such a person is classified as a Ma’dhūr (excused person).[i]

 

A Ma’dhūr person will make wudhu for every farḍh ṣalāh time. This wudhu will be sufficient for all other nafl prayers and reading Qur’ān during that ṣalāh time. The wudhu will be nullified when the ṣalāh time elapses. Thereafter, he must perform a new wudhu for the next fardh ṣalah.

Ø  Note: If other causes of nullification of wudhu (i.e., other than the passing of wind) occur during the ṣalāh time, the wudhu will be nullified.

 

A person will remain a Ma’dhūr until the cause (in this case, the passing of wind) occurs at least once during every ṣalāh time. If one entire ṣalāh time passes and the cause does not take place even once, then this person will no longer be considered a Ma’dhūr.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[i] النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 86)

وينقض وضوء صَاحب الْعذر بِخُرُوج الْوَقْت فِي قَول ابي حنيفَة وَفِي قَول ابي يُوسُف وَمُحَمّد وابي عبد الله ينْتَقض بِدُخُول الْوَقْت ويتبين ذَلِك فِيمَن تَوَضَّأ فطلعت لَهُ الشَّمْس يفْسد وضوءه فِي قَول ابي حنيفَة وَلَا يفْسد فِي قَول ابي يُوسُف وَمُحَمّد وابي عبد الله الا عِنْد دُخُول وَقت الظّهْر

 

الاختيار لتعليل المختار (1/ 29)

فإذا خرج الوقت بطل وضوؤهم، فيتوضئون لصلاة أخرى) لما روينا. وطهارة المعذور تنتقض بخروج الوقت عند أبي حنيفة ومحمد

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 305)

(وصاحب عذر من به سلس) بول لا يمكنه إمساكه (أو استطلاق بطن أو انفلات ريح أو استحاضة) أو بعينه رمد أو عمش أو غرب، وكذا كل ما يخرج بوجع ولو من أذن وثدي وسرة (إن استوعب عذره تمام وقت صلاة مفروضة)

بأن لا يجد في جميع وقتها زمنا يتوضأ ويصلي فيه خاليا عن الحدث (ولو حكما) لأن الانقطاع اليسير ملحق بالعدم (وهذا شرط) العذر (في حق الابتداء، وفي) حق (البقاء كفى وجوده في جزء من الوقت) ولو مرة (وفي) حق الزوال يشترط (استيعاب الانقطاع) تمام الوقت (حقيقة) لأنه الانقطاع الكامل.

 

الفتاوى الهندية (1/45) دار الكتب العلمية

( ومما يتصل بذلك أحكام المعذور ) شرط ثبوت العذر ابتداء أن يستوعب استمراره وقت الصلاة كاملا وهو الأظهر كالانقطاع لا يثبت ما لم يستوعب الوقت كله حتى لو سال دمها في بعض وقت صلاة فتوضأت وصلت ثم خرج الوقت ودخل وقت صلاة أخرى وانقطع دمها فيه أعادت تلك الصلاة لعدم الاستيعاب وإن لم ينقطع في وقت الصلاة الثانية حتى خرج لا تعيدها لوجود استيعاب الوقت وشرط بقائه أن لا يمضي عليه وقت فرض إلا والحدث الذي ابتلي به يوجد فيه هكذا في التبيين المستحاضة ومن به سلس البول أو استطلاق البطن أو انفلات الريح أو رعاف دائم أو جرح لا يرقأ يتوضئون لوقت كل صلاة ويصلون بذلك الوضوء في الوقت ما شاءوا من الفرائض والنوافل هكذا في البحر الرائق –

 

الفتاوى الهندية (1/46) دار الكتب العلمية

إذا كان به جرح سائل وقد شد عليه خرقة فأصابها الدم أكثر من قدر الدم أو أصاب ثوبه إن كان بحال لو غسله يتنجس ثانيا قبل الفراغ من الصلاة جاز أن لا يغسله وصلى قبل أن يغسله وإلا فلا هذا هو المختار هكذا في المضمرات –

 

فتاوی قاسمیۃ (212/5)

اس صورت میں آپ اس وقت معذور مانے جائے گے جب کہ آپ کو قطرہ پیشاب نکلنے اور خروج ریاح سے اتنے وقت نہ ملے کہ اس میں صحیح سے نماز پڑھ سکے اور یہ عذر پورا وقت رہے، تو آپ معذور ہے، عذر کی یہ شرط ابتداء ہے پہر بعد میں دیگر نماز میں ایک آدھ مرتبہ ع زر کا پایا جانا کافی ہو گا لہذا ہر نماز کے وقت میں وضو کرے۔

 

 فتاوی محموديۃ(233/8)

اگر ایک مرتبہ کسی نماز کا کامل وقت اس حالت میں گزر جائے کہ اخراج ریح مسلسل رہے یعنی اتنی دیر کے لئے بند نہ ہو کہ وہ وضو کرکے وقتیہ نماز پوری کر سکے تو یہ شخص معذور ہے، اس کا حکم یہ ہے کہ ہر وقت کے لئے اس کے ذمہ وضو ضروری ہے اور اس وضو سے فرض،نفل،ادا،قضا جو دل چاہے پڑھتا رہے، خروج ریاح ناقض نہیں ہو گا، وقت جارج ہونا اس کے حق میں ناقض ہے ۔ ہر وقت کے لیے علیحدہ وضو ضروری ہے۔ اور یہ شخص معذور رہے گا جب تک کہ کسی ایک نماز کے کامل وقت عذر سے خالی نہ گزر جاۓ، یعنی معذور رہنے کے لیۓ یہ ضروری نہیں ہے کہ عذر مسلسل رہے البتہ یہ ضروری ہے کہ ہر نماز کے کامل وقت میں ایک دو مرتبہ عذر کا تحقق ہو جائے ۔ اور جب ایسی حالت آجائے گی کہ کامل وقت ایک مرتبہ بھی عذر سے جالی عذر جائےگا تو یہ شخص معذور نہ رہے گا، اور اگر کسی کامل وقت ایسا نہیں گزرا کہ اس کو عذر سے خالی رہ کر نماز ادا کرنا ممکن ہو بلکہ اتنی گنجائش مل جاتی ہیں کہ ہر وقت میں بلا عذر ادا کر سکتے ہے تو یہ معذور نہیں ہے خروج ریاح اس کے حق میں ناقض وضو ہے۔

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: