Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Are methanol and ethanol in food products halaal?

Are methanol and ethanol in food products halaal?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

As salami alaykum, 

I wanted to ask if methanol and ethanol in food products are halal and if liquid’s such as acetic acid that are produced from methanol or ethanol are halal?

 

Jazakallah Khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

There are two types of alcohol:

1.      Alcohol which is derived from dates and grapes.

2.      Alcohol which is derived from anything else besides dates and grapes.

Alcohol derived from dates or grapes will be completely prohibited whether it intoxicates or not.

Alcohol derived from other sources will be permissible on condition it does not intoxicate and is not consumed for amusement and pastime in a manner resembling that of the Fussaq (open sinners) for example most soft drinks contain minuscule amounts of ethanol, however this is classified as permissible because even the person with the lowest alcohol tolerance would not become intoxicated.

Methanol and ethanol are variants of alcohol, and they have different properties and uses. Methanol is a poisonous chemical derived through synthetic processes, while commercial ethanol is produced by factory fermentation of food crops.[1]

Ethanol is made from a variety of biomass materials called feedstock (the raw materials used to make a product such as grain, wheat, corn as well as grapes etc.). Therefore, it can fall under both of the afore mentioned types of alcohol i.e. be made from grapes and dates or something else besides the two. Hence, the above mentioned ruling will apply respectively.

Methanol is not made from dates or grapes rather it is made from the destructive distillation of wood and is primarily synthesized from carbon monoxide and hydrogen.

Therefore, it will fall under the second type i.e. non-Khamr, which means that only an amount which does not intoxicate will be permissible for consumption with the conditions that it cannot be drunk for amusement and pastime in a manner resembling that of the Fussaq (open sinners).

In regards to acetic acid which is produced from ethanol and methanol, it will be permissible to consume irrespective of whether the ethanol was made from dates or grapes or not, due to complete metamorphosis, as is the case with vinegar.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] https://homeguides.sfgate.com/ethanol-vs-methanol-78394.html

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Methanol

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 245)

اعلم ان الاشربة كلها على ثلاثة أوجه

احدها شراب النبيذ لا بد من غليه الى الثلث وذهاب الثلثين منه وهو العصير فاذا ذهب ثلثاه ثم اسكر بعد ذلك ففي قول ابي حنيفة هو حلال حتى يصير الى آخر قدح منه وهو الذي يسكره فان ذلك القدح الاخير حرام وفي قول ابي يوسف كله حلال الا القدح الاخير فانه مكروه وهو على ذلك القدح ممنوع وان كان حلالا والسكر من ذلك حرام فحسب وقال محمد بن الحسن كل مسكر مكروه ولم يتلفظ بالحرام وفي قول ابي عبد الله والشافعي ومالك كله حرام

والشراب الثاني لا بد من غليه الا انهم لم يقدروا في غليه واذا أسكر قبل الغلي فهو حرام وان اسكر بعد الغلي فعلى هذا الاختلاف الذي ذكرنا هو نقيع التمر والزبيب

والشراب الثالث لا حكم فيه ان اسكر قبل الغلي او بعد الغلي فكل ذلك سواء عندهم وهو على الاختلاف الذي ذكرناه وهو شراب التين والفرصاد والحنطة والشعير والأرز

والذرة وغيرها وفي قول ابي حنيفة والشافعي ومالك ما اسكر من شراب قليله وكثيره فهو حرام لقوله صلى الله عليه وسلم ما اسكر كثيره فقليله حرام وقال ايضا ما اسكر العرف فالحسوة منه حرام

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (6/ 355)

وكذلك نقيع العنب، ونقيع التمر، وأما إذا على: فهو محرم عندنا، وكذلك نقيع التمر وهو السكر

والأصل فيهما: ما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: “الخمر من هاتين الشجرتين: النخلة، والعنبة”

 

مختصر القدوري (ص: 204)

وإذا تخللت الخمر حلت سواء صارت خلا بنفسها أو بشيء طرح فيها ولا يكره تخليلها

 (638-639) مختصر القدوري

ونبيذ العسل والتين والحنطة والشعير والذرة حلال

الهداية في شرح بداية المبتدي (4/ 398)

قال: “وإذا تخللت الخمر حلت سواء صارت خلا بنفسها أو بشيء يطرح فيها، ولا يكره تخليلها” وقال الشافعي: يكره التخليل ولا يحل الخل الحاصل به إن كان التخليل بإلقاء شيء فيه قولا واحدا، وإن كان بغير إلقاء شيء فيه فله في الخل الحاصل به قولان له أن في التخليل اقترابا من الخمر على وجه التمول، والأمر بالاجتناب ينافيه ولنا قوله عليه الصلاة والسلام: “نعم الإدام الخل” من غير فصل، وقوله عليه الصلاة والسلام: “خير خلكم خل خمركم” ولأن بالتخليل يزول الوصف المفسد وتثبت صفة الصلاح من حيث تسكين الصفراء وكسر الشهوة، والتغذي به والإصلاح مباح، وكذا الصالح للمصالح اعتبارا بالمتخلل بنفسه وبالدباغ والاقتراب لإعدام الفساد فأشبه الإراقة، والتخليل أولى لما فيه من إحراز مال يصير حلالا في الثاني فيختاره من ابتلي به، وإذا صار الخمر خلا يطهر ما يوازيها من الإناء، فأما أعلاه وهو الذي نقص منه الخمر قيل يطهر تبعا وقيل لا يطهر؛ لأنه خمر يابس إلا إذا غسل بالخل فيتخلل من ساعته فيطهر، وكذا إذا صب فيه الخمر ثم ملئ خلا يطهر في الحال على ما قالوا

 

 (5/410) الفتاوى العالمكيرية

أما ما هو حرام بالإجماع فهو الخمر والسكر من كل شراب


(8/483) احسن الفتاوی

 (27/216) فتاوی محمودیۃ

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: