What are other combination names like these, Umm-ul-Khair, Umm-uz-Zain etc.

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org
image_pdfimage_print

Salamun alaykum What are other combination names like these. Examples of such names are Umm-ul-Khair (“source of goodness”), Umm-ul-Huda (“source of guidance”), Umm-uz-Zain (“source of beauty”), Umm-ul-Majd (“source of glory”), Nur-ul-Ain (“light of the eyes”), Nur-ul-Huda (“light of guidance”), Nur-ul-Dunya (“light of the world”), Ajmal-un-Nisa (“most beautiful among women”), Atqa-an-Nisa (“most God-fearing among women”), Ahsan-un-Nisa (“the best among women”), Ahlam-un-Nisa (“most kind and forbearing among women”), Arham-un-Nisa (“most merciful among women”), Aslam-un-Nisa (“most peaceful/submissive among women”). Jzk

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. 

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

 

It is narrated in a hadith that the Prophet (Sallalahu Alaihi Wasallam) said:

 

إِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ

Translation:On the Day of Judgement you will be called by your names and the names of your fathers, so give yourself good names. (Musnad Ahmed, 21693)[i]

 

In principle, Shariah encourages one to choose names with noble and honourable meanings whether they have combinations or not.[ii]

 

Nevertheless, other names on the combination of the aforementioned are, Umm Jamil (source of beauty), she was a Sahabiyah who had the privilege of pledging allegiance at the hands of Muhammad (Sallalahu Alaihi Wasallam)[iii], Umm Kulthoom who was the daughter of the prophet Muhammad (Sallalahu Alaihi Wasallam), Ummul Fadhl (source of virtue) was the wife of the uncle of Muhammad (Sallalahu Alaihi Wasallam)[iv], Ummul Khair(source of goodness) was the mother of Abu Bakr Siddique (Radhiallahu Anhu)[v]

 

The Ahadith also encourage one to choose from the names of the prophets,[vi]the names of the Sahabah/Sahabiyaat and the pious predecessors. [vii]

 

Therefore, we advise one to choose such combinations which are also found amongst the pious predecessors.

 

And Allah Ta’āla Knows Best. 

Mohammed 

Student, Darul Iftaa 
UK 

Checked and Approved by, 
Mufti Ebrahim Desai. 

 

 

 


[i]مسند أحمد ط الرسالة (36/ 23)

21693 – حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، أَخْبَرَنَا دَاوُدُ بْنُ عَمْرٍو، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ أَبِي زَكَرِيَّا الْخُزَاعِيِّ، عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ” إِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ، فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ

 

[ii]شرح صحيح البخارى لابن بطال (9/ 347)

 قال الطبرى: فلا ينبغى لأحد أن يتسمى باسم قبيح المعنى، ولا باسم معناه التزكية والمدجح، ولا باسم معناه الذم والسب، بل الذى ينبغى أن يسمى به ما كان حقًا وصدقًا، كما أمر الذى سمى بنه القاسم أن يسميه عبد الرحمن، إذ كان الصدق الذى لا شك فيه أنه عبد الرحمن فسماه بحقيقة معناه

 

بذل المجهود في حل سنن أبي داود (13/ 350)

4950 – حدثنا هارون بن عبد الله، نا هشام بن سعيد الطالقاني، نا محمَّد بن المهاجر الأنصاري قال: حدثني عقيل) مكبرًا (ابن شبيب، عن أبي وهب الجشمي- وكانت له صحبة- قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم -: تَسَمَّوا بأسماء الأنبياء، وأحبُّ الأسماء إلى الله عبد الله وعبد الرحمن، وأصدقُها حارث وهمام)، أي أطبقها للمسمى, لأن الحارث هو الكاسب، والهمام مبالغة في الهم، ولا يخلو الإنسان عن كسب وهمّ، (وأقبحُها حرب ومُرّة) لما في الحرب من المكاره، وفي مرة من المرارة والبشاعة، وكان – صلى الله عليه وسلم – يحب الفأل الحسن والاسم الحسن.

 

[iii]الإصابة في تمييز الصحابة ط هجر (852) (14/ 311(

12072 – أم جميل بنت الحباب بن المنذر بن الجموح بن زيد بن حرام الخزرجية.

ذكرها ابن سعد فيمن بايع النَّبيّ صَلى الله عَلَيه وسَلم وقال تزوجها المنذر بن عَمرو الخزرجي نقيب بني ساعدة قال وأمها زينب بنت صيفي بن صخر بن خنساء الأسلمية.

 

 

[v]الإصابة في تمييز الصحابة ط هجر (852) (14/ 349(

12148 – أم الخير بنت صخر بن عامر بن كعب ابن سَعد بن تيم بن مرة.

وقيل: ابنت صخر بن عَمرو بن عامر، القُرشِيّة التميمية والدة أبي بكر الصديق.

أسلمت قديما.

 

[vi]فتح الباري لابن حجر (10/ 578)

وَأخرج بن أَبِي شَيْبَةَ بِسَنَدٍ صَحِيحٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ أَحَبُّ الْأَسْمَاءِ إِلَيْهِ أَسْمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ ثُمَّ ذَكَرَ فِيهِ أَحَدَ عَشَرَ حَدِيثًا مَوْصُولَةً وَمُعَلَّقَةً الْأَوَّلُ حَدِيثُ أَنَسٍ قَوْلُهُ وَقَالَ أَنَسٌ قَبَّلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِبْرَاهِيمَ يَعْنِي ابْنَهُ

 

[vii]المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم (5/ 46(

[2047]وعَن المُغِيرَةِ بنِ شُعبَةَ قَالَ: لَمَّا قَدِمتُ نَجرَانَ سَأَلُونِي فَقَالَوا: إِنَّكُم تَقرَءُونَ: يَا أُختَ هَارُونَ، وَمُوسَى قَبلَ عِيسَى بِكَذَا وَكَذَا. فَلَمَّا قَدِمتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ سَأَلتُهُ عَن ذَلِكَ. فَقَالَ: إِنَّهُم كَانُوا يُسَمُّونَ بِأَنبِيَائِهِم وَالصَّالِحِينَ قَبلَهُم.

 

 

 

 

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar