Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Kaffarah on breaking an oath.

Kaffarah on breaking an oath.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

When you give fidya we need to feed a poor person for 10 days so I wanted to ask if we can give the entire amount at once or we should just feed the poor little by little daily

I didn’t know that we have to give a little daily, I gave 3-4 times fidya all at once so do I have to repeat it?

My cousin broke a kassam. She swore upon Allah and she didn’t fulfil.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Kaffarah for breaking an oath is:

1.      Free a slave (not applicable in these times), or

2.      Feed ten poor people two average meals, or

3.      Clothe ten poor people enough clothes to cover the majority of their bodies.[1]

If one cannot fulfill any of the above three for a valid reason, then he may fast for three consecutive days.[2]

The Fuqaha have mentioned that of the 10 poor people, each must be given half Saa’ (1.59 Kg’s) of wheat, flour or one Saa’ of barley (3.18 Kg’s).[3] One may also feed ten poor people two average meals, for example, lunch and supper.[4] One cannot give 1 poor person 10 saa’ all at once.

If one decides to feed the poor, the fidya (two meals) can be given to 10 poor people in one day or 1 poor person in 10 days. One cannot feed one poor person 10 times in one day.[5] Each poor person can be fed a maximum of twice a day.

We need clarity on what you mean by “I gave 3-4 times Fidya all at once.”

If what you mean is that instead of feeding 1 person over 10 days, you fed or gave one poor person food of many days all at once, then this will not be valid. You can only give one poor person two meals daily or half Saa’ (1.59 Kg’s) of wheat, flour daily or one Saa’ of barley (3.18 Kg’s) daily. However, if you gave 3-4 poor people two meals each, or 1 saa’ each, then that will be valid.[6]

If what you mean is that you had 3-4 kaffarahs wajib upon you, and you gave out for 3-4 kaffarahs all at once, then as long as one poor person was not given/fed more than twice a day, the kaffarahs you gave out will be valid.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Yusuf Pandor

Student Darul Iftaa

Lusaka, Zambia


Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


(تنوير الأبصار و جامع البحار، ج ٣، ص ٧٢٥-٧٢٦) [1]

وكفارته تحرير رقبة أو اطعام عشرة مساكين أو كسوتهم بما يستر عامة البدن

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (7/ 397)

مسألة: [الكفارة الواجبة باليمين، وما يجزئ فيها]

قال أبو جعفر: (وكفارة اليمين ما قال الله تعالى في كتابه: {فكفارته إطعام عشرة مساكين من أوسط ما تطعمون أهليكم أو كسوتهم أو تحرير رقبة}، فهو مخيَّرٌ في ذلك)

وذلك لأن: “أو”: بابها التخيير في لغة العرب، ويُطعم كلَّ مسكين نصف صاع بُرًّا، أو صاع تمر أو شعير على ما ذكرنا من كفارة الظهار.

وذلك لأن الناس لما اختلفوا في مقدارها، فقال قائلون مُدًّا، وقال آخرون: نصف صاع، وكان إثبات المقادير طريقه التوقيف أو الاتفاق، إذ لا سبيل إلى إثباتها من طريق المقاييس، كان الواجب هو نصف صاع؛ لأنه متفق عليه، وما دونه مختلف فيه، وليس فيه توقيف، وما قدمناه في كفارة الظهار من الدلالة على إثبات المقدار هو دليل في ذلك، لأن أحدًا لم يفرق بينهما وهذا المقدار إذا أراد تمليك الطعام، فإن أراد أن يُطعمهم: أطعم كل مسكين غداء وعشاء، لأنه من أوسط ما نطعمه أهلينا؛ لأن الأكثر في العادة ثلاث أكلات في اليوم والليلة، والأقل أكلة واحدة، والأكلتان واسطة بينهما، فكان أشبه بظاهر الآية

 

(تنوير الأبصار و جامع البحار، ج٣، ص ٧٢٧) [2]

وان عجز عنها صام ثلاثة أيام ولاء

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (7/ 405)

فصل: [اشتراط التتابع في صيام كفارة اليمين]

قال الله تعالى: {فمن لم يجد فصيام ثلاثة أيام}، ولا يجزيه أن يصومها إلا متتابعات

 

(الفتاوي الهندية، ج 2، ص 17، رشيدية) [3]

وان اختار الاطعام فهو علي نوعين طعام تمليك و طعام اباحة فطعام التمليك ان يعطي عشرة مساكين كل مسكين نصف صاع من حنطة أو دقيق أو سويق أو صاعا من شعير كما في صدقة الفطر

 

(المرجع السابق) [4]

وان اختار التكفير بطعام الاباحة يجوز عندنا و طعام الاباحة اكلتان مشبعتان غداء و عشاء أو غداآن أو عشاآن أو عشاء و سحورا و المستحب ان يكون غداء و عشاء بخبز و ادام

 

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 725) [5]

(قوله تحرير رقبة) لم يقل عتق رقبة لأنه لو ورث من يعتق عليه فنوى عن الكفارة لم يجز نهر (قوله عشرة مساكين) أي تحقيقا أو تقديرا، حتى لو أعطى مسكينا واحدا في عشرة أيام كل يوم نصف صاع يجوز، ولو أعطاه في يوم واحد بدفعات في عشر ساعات، قيل يجزئ، وقيل لا، وهو الصحيح لأنه إنما جاز إعطاؤه في اليوم الثاني تنزيلا له منزلة مسكين آخر لتجدد الحاجة من حاشية السيد أبي السعود. وفيها: يجوز أن يكسو مسكينا واحدا في عشر ساعات من يوم عشرة أثواب أو ثوبا واحدا، بأن يؤديه إليه ثم يسترده منه إليه أو إلى غيره بهبة أو غيرها لأن لتبدل الوصف تأثيرا في تبدل العين، لكن لا يجوز عند أكثرهم قهستاني عن الكشف، وقوله لكن لا يجوز يحتمل تعلقه بالثانية فقط أو بها وبالأولى أيضا وهو الظاهر بدليل ما قدمناه. اهـ

 

الفتاوي التاترخانية ج 6 ص 303  [6]

9436

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: