Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Food in the shape of humans or animals

Food in the shape of humans or animals

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. is it permissible to make food in the form of humans and animals. 

2. is it permissible to eat food which is in the form of humans and animals.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, all forms of picture-making of animate objects are impermissible.

As such, making food in the form of humans and animals falls under this category of picture –making(tasweer) which is  explicitly prohibited in the hadith. Therefore, it will not be permissible to make food in the form of humans and animals.

Take note of the following ahadith:

1.      [It was narrated] from ‘Abd Allah ibn ‘Umar (Allah be pleased with him) [that] he said: Allah’s Messenger said, “Verily those who make these pictures will be punished on the Day of Resurrection. It will be said to them ‘Bring to life what you have created!’[Bukhari,Muslim]

 

2.      Sayyiduna Jabir (Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah () forbade the keeping of pictures at home and making them.” [Sunan Tirmidhi, no: 1749]

 

With regard to eating food which is in the form of humans and animals, if the item itself is made from halaal ingredients, it will be halaal to consume. However, it is makrooh (disliked) to eat items made into the form of humans or any animate object. [1][2][3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abu ‘Umar Muhammad bin Zayn Patel

Student Darul Iftaa
South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 


[1]

الأصل للشيباني ط قطر (1/ 185)

قلت: أرأيت (5) رجلاً صلى على بساط فيه تماثيل؟ قال: أكره له ذلك. قلت: فإن فعل؟ قال: صلاته تامة (6). والبساط أهون إذا كان فيه تماثيل (7) من أن يكون في القبلة؛ لأنه قد رُخِّصَ في البساط.

 

[2]

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (8/ 529)

(وتكره التصاوير في الثوب، ولا تكره في البسط، وما كان من التماثيل مقطوع الرأس: فليس بتماثيل).

وذلك لما حدثنا ابن قانع قال: حدثنا الفضل بن العباس القرطمي قال: حدثنا محمد بن زنبور قال: حدثنا أبو بكر بن عياش عن أبي حصين عن مجاهد عن أبي هريرة: “أن جبريل عليه السلام استأذن على النبي عليه الصلاة والسلام فقال: ادخل. قال: وكيف أدخل وفي البيت ستر فيه تماثيل خيل ورجال؟! فإما أن تقطع رؤوسها، وإما أن تجعلها بساطا يوطأ.

 

[3]

المبسوط للسرخسي (1/ 211)

وَأَمَّا عَلَى الْبِسَاطِ فَنَقُولُ: اتِّخَاذُ الصُّورَةِ عَلَى الْبِسَاطِ مَكْرُوهٌ، وَلَكِنْ لَا بَأْسَ بِالنَّوْمِ وَالْجُلُوسِ عَلَيْهِ؛ لِأَنَّ الْبِسَاطَ يُوطَأُ فَلَا يَحْصُلُ فِيهِ مَعْنَى التَّعْظِيمِ، وَكَذَلِكَ الْوِسَادَةُ، أَلَا تَرَى أَنَّهُ قَالَ فِي حَدِيثِ جِبْرِيلَ أَوْ تُتَّخَذُ وَسَائِدَ فَتُوطَأُ، فَإِنْ كَانَ الْمُصَلِّي عَلَى الْبِسَاطِ إنْ كَانَتْ الصُّورَةُ فِي مَوْضِعِ وَجْهِهِ أَوْ أَمَامَهُ فَهُوَ مَكْرُوهٌ؛ لِأَنَّ فِيهِ مَعْنَى التَّعْظِيمِ يَحْصُلُ بِتَقَرُّبِ الْوَجْهِ مِنْ الصُّورَةِ، وَإِنْ كَانَتْ فِي مَوْضِعِ قَدَمَيْهِ فَلَا بَأْسَ بِهِ؛ لِأَنَّ مَعْنَى التَّعْظِيمِ فِيهِ لَا يَحْصُلُ فَصَلَاتُهُ جَائِزَةٌ عَلَى كُلٍّ؛ لِأَنَّ الْكَرَاهَةَ لَيْسَتْ لِمَعْنًى رَاجِعٍ إلَى الصَّلَاةِ.

 

 

 

 

تدل هذه النقول علي جواز اكل الماكولات التي تنتج على الصورة المحرمة لان الاكل اهانة للصورة اما كون الاكل مكروها فهو من باب سد الذرا ئع (المفتي ابراهيم ديساي)   

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: