Will I be punished for forgetting a portion of the Qur’an that I memorised?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org
image_pdfimage_print

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

My question is in regards to Memorization of Quran.  When I was young I was very excited in memorizing the Quran.  I believe its the will of Allah whatever happens happens for a reason.  Nevertheless,  I memorized 1 para and then developed constipation and back pain and could not read it.  In other words I couldn’t continue on.  I met a shaykh he said to me to read the quran and not to memorize it.  My question is will I be punished in the court of Allah for forgetting the Quran.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

Brother in Islam,

We are sorry to hear of the difficulties and hardship you have faced. In reality, any difficulty a Muslim faces does not go to waste. Rather, when one is faced with a difficulty and he deals with the difficulty patiently for the sake of Allah, this becomes a means for his ranks in paradise to increase and a means for his sins to be forgiven. Consider the following Hadith:

عن عائشة رضي الله عنها قالت سمعت رسول الله ﷺ قال ما من مسلم يشاك شوكة فما فوقها إلا كتبت له بها درجة و محيت عنه بها خطيئة (روه مسلم:6561)

Translation: Aishah Radhiyallahu Anha narrates that I heard Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam said: No Muslim is pierced by a thorn, or is inflicted with something even less, except that he is elevated by one rank (in paradise) and a sin is erased for him. (Muslim:6561)

Indeed, memorizing the Qur’an is a very rewarding task. Multiple Ahadeeth have been related in virtue of the person who memorizes the Qur’an. See the following hadeeth:

عن عبد الله ابن عمر رضي الله عنهما عن النبيﷺ قال يقال يعني لصاحب القرن اقرأ و ارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرأ بها (رواه الترمذي:2914)

Translation: Abdullah Ibn Umar Radhiyallahu Anhuma narrates from Nabi Sallallahu Alayhi Wasallam: It will be said to the man devoted to the Qur’an: Recite and ascend, recite slowly and distinctly as you used to recite in the world, for indeed, your abode will be where you come to the last verse you recite (Tirmidhi: 2914)

We advise that you continuously strive to memorize the Qur’an, even if one may not intend to finish. In addition, try to make a practical plan to revise the one juz already memorised.

A person is rewarded based on his intentions. If a person continuously strives to memorize the Qur’an and passes way in the process, it is hoped that he will be resurrected amongst the huffaaz.

As for your question, in principle, the warnings regarding one who forgets the Qur’an refers to the person who is not able to recall the Qur’an even while looking inside.[i] Therefore, you will not fall under this category.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza-Zain Ibn Ameer Baig

Student – Darul Iftaa

Montréal, Québec, Canada

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

12-02-1441| 12-10-2019

______

 

 

 


[i]

الفتاوى هندية: مكتبة رشيدية:5:317 

إذا خفظ الإنسان القرآن ثم نسيه فأنه يأثم و تفسير النسيان أن لا يمكنه القراءة من المصحف

 

الحلبي الكبير: سهيل اكيدمي: 498

و النسيان ان لا يمكنه القراءة من المصحف

 

بذل المجهود في حل أبي داود: مكتبة إمدادية: 1:266

و النسيان عندنا أن لا يقدر أن يقرأ بالنظر

 

بريقة محمودية في شرح طريقة محمدية:5:259

وقد حررنا في الرسالة المشار إليها قريبا أن حفظ ما تجوز به الصلاة فرض وحفظ الفاتحة مع سورة واجب وحفظ سائر القرآن فرض كفاية وسنة العين أفضل من صلاة النفل وعن الكبرى التعلم أولى من حفظ بواقي القرآن ونسيانه كبيرة لحديث { عرضت علي ذنوب أمتي فلم أر ذنبا أعظم من سورة من القرآن أو آية أوتيها رجل ثم نسيها } لكن فسر النسيان في التتارخانية بأن لا يمكنه القراءة من المصحف

 

مرقاة المفاتيح: قديمي كتب خانه:2:615

ان بالنظر عندنا وبالغيب عند الشافعي أو المعنى ثم يترك قراءته نسي أو ما نسي

 

فتاوى محمودية: دار الإفتاء جامعة فاروقية كراتشي:3:516

وعید اس وقت ہے کہ دیکہ کر پڑہنے پر بہی قادر نہ ہو

 

كتاب النوازل: مكتبة جاويد:2:287

قرآن کریم حفظ کرنے کے بعد جو شخص غفلت اور لا اباللی کی وجہ سے ناظرہ تک بہول جائے وہ احادیث کی وعید کا اوالین مستحق ہے

 

فتاوى عثماني:مكتبة معارف القرآن:1:199

امام ابو حنیفہ کے نزدیک یہ وعید اس شخص پر ہے جو ناظرہ پڑہنے کی اھلیت بہی اپنی لاپرواہی سے ختم کردے

 

 

 

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar