Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Where should I keep my hands during Qunoot?

Where should I keep my hands during Qunoot?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalamalaikum, I am a Hanafi and we live in a Shafi locality. The musjid performs salaah accroding to Shafi madhab. In Fajr salaah the imam reads Qunoot in the 2nd rakaat. Should I raise my hands when the Qunoot is being read?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In the enquired situation, a Hanafi that performs Fajr salah behind a Shafi Imam will keep his hands on the side or tie them during Qunoot. Both methods are permissible. However, it is better to keep the hands at the side. 1

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza-Zain Ibn Ameer Baig

Student – Darul Iftaa

Montréal, Québec, Canad

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

14-01-1441| 14-09-2019

______

فتاوى محمودية: دار الإفتاء جامعة فاروقية:7:178  1

اس مین دونون قول ہین: ایک قول یہ ہے کی قیام کی طرہ ہاتہ باندہ لے دوسرا یہ ہے کہ قومہ کی طری ہاتہ چہوڑے رکہے لہاذا کسی پر اعتراض نہ  کیا جائے

 

فتاوى دار العلزم ديوبند:دار الإشاعات: 4:192

صبح كي نماز مسن بعد الركوع کے جو کہ اس زمانہ مین دعا ئے قنوت پڑہی جاتی ہے اس مین ہم لوگون  کا معمول یہ ہے کہ ہاتہ لٹکائے رہتے ہین کیونکہ اس موقع پر ہاتہ کا بااندہنا نہین ایا ہے اور اتہانا باہی حنفیہ کہ قواعد سے چپان نہین ہے اس لیے احوط اور باہتر معلوم ہوتا ہے کہ ہاتہ چہوڑے رکہین

 

الهداية بداية المبتدي:1:102 

ثم الإعتماد سنة القيام عند ابي حنيفة و أبي يوسف حتى لا يرسل حالة الثناء و الأصل أن كل قيام فيه ذكر مسنون يعتمد فيه و ما لا فلا  و الصحيح  فيعتمد في حالة القنوت و صلاة الجنازة و يرسل في القومة و بين تكبيرات الأعياد

 

فتاوى دار العلوم زكريا: زمزم: 2:376

اس باارے مین مذہب احناف مین دونون کی اجازت ہے ایک دوسرون کو ملامت نہین کرنا چاہئے۔ ہان! ہاتہ لٹہکانے پر تعامل ہے

 

الموسوعة الفقهية الكويتية:2:45

فَذَهَبَ الْحَنَفِيَّةُ فِي الأْصَحِّ وَالْمَالِكِيَّةُ فِي الْمَشْهُورِ وَالشَّافِعِيَّةُ فِي مُقَابِل الصَّحِيحِ إِلَى أَنَّ الْمُصَلِّيَ لاَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ فِي دُعَاءِ الْقُنُوتِ، لأِنَّهُ دُعَاءٌ فِي صَلاَةٍ فَلاَ يُسَنُّ فِيهِ رَفْعُ الْيَدَيْنِ قِيَاسًا عَلَى دُعَاءِ الاِفْتِتَاحِ وَالتَّشَهُّدِ

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: