Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Qurbani

Qurbani

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum, I am 15 years old and want to slaughter an animal for the sake of Allah (out of udhiya). What is the procedure and how is it done according to the hanafi madhab?

 Jazak Allahu Khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Udhiyya generally refers to slaughtering an animal during Eidhul-Adha which is commonly referred to as Qurbani. If that is what you are referring to, then udhiyya is Waajib on an Adult (a baaligh person) if he possesses Zakatable wealth in excess of one’s basic needs and debts on the 10th 11th 12th of Zul-Haj. It is not necessary that this amount be in one’s possession for a complete lunar year.[i]

If you are not referring to Waajib Qurbani, then if you sacrifice an animal for the pleasure of Allah Ta’ala and distribute the meat, then that will be regarded as Sadqa.

And Allah Ta’āla Knows Best

M.Akhtar

Student Darul Iftaa
Phoenix, KZN                                                                                                                                South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[i]

  الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)(6/ 312) 1  وشرائطها

: الإسلام والإقامة واليسار الذي يتعلق به) وجوب (صدقة الفطر) كما مر (لا الذكورة فتجب على الأنثى) خانية (وسببها الوقت) وهو أيام النحر   (على حر مسلم مقيم) بمصر أو قرية أو بادية عيني، فلا تجب على ح اج مسافر؛

 

 الفتاوى الهندية(42/ 225)

 منها اليسار وهو ما يتعلق به وجوب صدقة الفطر دون ما يتعلق به وجوب الزكاة ، وأما البلوغ والعقل فليسا بشرط حتى لو كان للصغير مال يضحي عنه أبوه أو وصيه من ماله ولا يتصدق به  . ولا يضمنان عند أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله تعالى ، وإن تصدق بها ضمن ، كذا في محيط السرخسي ومنها الإسلام فلا تجب على الكافر ولا يشترط الإسلام في جميع الوقت من أوله إلى آخره

 

 

 

  بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع(5/ 63)

 فمنها الإسلام فلا تجب على الكافر لأنها قربة والكافر ليس من أهل القرب، ولا يشترط وجود الإسلام في جميع الوقت من أوله إلى آخره ومنها الحرية فلا تجب على العبد وإن كان مأذونا في التجارة أو مكاتبا ومنها الإقامة فلا تجب على المسافر ولا تشترط الإقامة في جميع الوقت حتى لو كان مسافرا في أول الوقت ثم أقام في آخره تجب عليه

 

 الهداية في شرح بداية المبتدي (4/ 355)

  قال” :الأضحية واجبة على  كل حر مسلم مقيم موسر في يوم الأضحى عن نفسه وعن ولده الصغار

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: