Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Brown hair dye from companies like Garnier and L’Oréal

Brown hair dye from companies like Garnier and L’Oréal

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum,

Hazrat, i am Hanafi from India aged 35 years and my wife is younger than me around 27. 

My beard has grey hair and from your Q & A’s it’s clear that we can’t apply black. 

My question is:

1. Please suggest, can be apply brownish colors from companies like Garnier, Loreal.  

2. Few people tell that ghusl is not valid if we apply colors. 

Request you to kindly answer my concern.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Brother in Islam,

In principle, it is permissible to dye the hair any colour besides black.[i]

You enquire if it is permissible to apply brown hair dye from companies like Garnier and L’Oréal

You may use brown hair dye on condition that the dye does not contain any harām ingredients.

Many products of companies like Garnier and L’Oréal contain animal derived ingredients or animal by-products, rendering these products impermissible to use. [ii]

We advise that you check the ingredients before purchasing these products and only use those products that do not contain animal derived ingredients.

L’Oréal and other companies offer 100% vegan hair dyes. Dyes that are 100% plant-based and do not contain any trace of animal derived ingredients.[iii]

You mention that few people say that ghusl is not valid if one has dyed hair.

This is incorrect. The ghusl will be valid.[iv]

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Shafi

Student – Darul Iftaa

London, U.K. 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

28-12-1440| 29-08-2019

 


[i]  المبسوط للسرخسي (ص: 14) 

وأما الخضاب فهو من علامات المسلمين قال صلى الله عليه وسلم “غيروا الشيب ولا تتشبهوا باليهود” وكان أبو بكر الصديق رضي الله عنه يختضب بالحناء والكتم حتى قال الراوي رأيت ابن أبي قحافة رضي الله عنه على منبر رسول الله صلى الله عليه وسلم ولحيته كأنها ضرام عرفج واختلفت الرواية في أن النبي صلى الله عليه وسلم هل فعل ذلك في عمره والأصح أنه لم يفعل ولا خلاف أنه لا بأس للغازي أن يختضب في دار الحرب ليكون أهيب في عين قرنه وأما من اختضب لأجل التزين للنساء والجواري فقد منع من ذلك بعض العلماء رحمهم الله تعالى والأصح أنه لا بأس به وهو مروي عن أبي يوسف رحمه الله تعالى قال كما يعجبني أن تتزين لي يعجبها أن أتزين لها.

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 377)

اعلم بأن الزينة نوعان: نوع يرجع إلى البدن، ونوع يرجع إلى غيره، نبدأ بالذي يرجع إلى البدن، فنقول اتفق المشايخ أن الخضاب في حق الرجال بالحمرة سنة، وأنه من سير المسلمين وعلاماتهم، والأصل فيه قوله عليه السلام: «غيروا الشيب ولا تشبهوا باليهود» وقال الراوي: رأيت أبا بكر على منبر رسول الله عليه السلام ولحيته كأنها صرام عرفج، والعرفج اسم لبنت في البادية هي أشد حمرة من النار.

وأما الخضاب بالسواد: فمن فعل ذلك من الغزاة ليكون أهيب في عين العدو فهو محمود منه، اتفق عليه المشايخ، ومن فعل ذلك ليزين نفسه للنساء، وليحبب نفسه إليهن فذلك مكروه عليه عامة المشايخ. وبنحوه ورد الأثر عن عمر رضي الله عنه، وبعضهم جوزوا ذلك من غير كراهية، روي عن أبي يوسف أنه قال: كما يعجبني أن تتزين لي يعجبها أن أتزين لها، هذه الجملة من شرح السير الكبير

 

 

[iv] الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 10)

وَلَوْ اغْتَسَلَتْ الْمَرْأَةُ وَتَحْتَ أَظْفَارِهَا عَجِينٌ قَدْ يَبِسَ وَجَفَّ وَلَمْ يَصِل الْمَاءُ إلَى تَحْتُ وَجَبَ عَلَيْهَا إيصَالُ الْمَاءِ إلَى مَا تَحْتَهُ، وَأَمَّا إذَا كَانَ تَحْتَ أَظْفَارِهَا وَسَخٌ فَإِنَّهُ يُجْزِيهَا مِنْ غَيْرِ إزَالَتِهِ وَلَوْ كَانَ عَلَى بَدَنِهِ قِشْرُ سَمَكٍ أَوْ خُبْزٍ مَمْضُوغٍ مُتَلَبِّدٍ وَجَبَ إزَالَتُهُ، وَكَذَا الْخِضَابُ الْمُتَجَسِّدُ وَالْحِنَّاءُ

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: