Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Fasting on Fridays

Fasting on Fridays

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalaam alaikum,

I intend to fast on Fridays to make up (Qadha) the fasts I have missed in my lifetime. I read in an answer to another query, that it is advisable to fast on Monday and Thursday. 

My query is, is it fine to fast on a Friday?

Awaiting a reply.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to fast on Friday. It is therefore permissible to keep qadha fasts on Fridays. One may keep a qadha fast on any day of the week. One may keep a qadha fast even on a Friday.

The fasts referred to on Mondays and Thursdays are nafl fasts.[1]

See Fatwa #1508

And Allah Ta‘ālā Knows Best.

Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai.

______


[1]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (٢/٧٩)  

وكره بعضهم صوم يوم الجمعة بانفراده، وكذا يوم الاثنين، والخميس، وقال عامتهم: إنه مستحب لأن هذه الأيام من الأيام الفاضلة فكان تعظيمها بالصوم مستحبا

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (٢/٢٧٨)

بخلاف صوم يوم الجمعة فإن صومه بانفراده مستحب عند العامة كالاثنين والخميس وكره الكل بعضهم

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (٢/٣٧٥)

 (قوله: ويوم الجمعة ولو منفردا) صرح به في النهر وكذا في البحر فقال: إن صومه بانفراده مستحب عند العامة كالاثنين والخميس وكره الكل بعضهم اهـ ومثله في المحيط معللا بأن لهذه الأيام فضيلة ولم يكن في صومها تشبه بغير أهل القبلة كما في الأشباه وتبعه في نور الإيضاح من كراهة إفراده بالصوم قول البعض وفي الخانية ولا بأس بصوم يوم الجمعة عند أبي حنيفة ومحمد لما روي عن ابن عباس أنه كان يصومه ولا يفطر. اهـ. وظاهر الاستشهاد بالأثر أن المراد بلا بأس الاستحباب وفي التجنيس قال أبو يوسف: جاء حديث في كراهته إلا أن يصوم قبله أو بعده فكان الاحتياط أن يضم إليه يوما آخر. اهـ. قال ط: قلت: ثبت بالسنة طلبه والنهي عنه والآخر منهما النهي كما أوضحه شراح الجامع الصغير؛ لأن فيه وظائف فلعله إذا صام ضعف عن فعلها

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: