Where should I spend the interest the bank deposits in my bank account?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have saving account in a bank.This bank provides interest on the amount saved in the account.How can I avoid this interest money as it is haram in islam?.Where should I spend such interest money?should I give that money to needy person or orphanage or poors etc?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You should close the savings account and open an interest free bank account. You should dispose of the accumulated amount from the savings account by giving it to the poor and needy.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

______


[1] الأصل للشيباني ط قطر، أبو عبد الله محمد بن الحسن بن فرقد الشيبان (المتوفى: 189هـ)، دار ابن حزم، بيروت، لبنان (12/ 129)

قلت: أرأيت الرجل يغصب الرجل الدابة فيؤاجرها فأصاب من غلتها أو غصب عبدا فأصاب من غلته لمن تكون تلك الغلة؟ قال: تكون للغاصب، ويؤمر أن يتصدق بها. قلت: ولم لا تكون الغلة لصاحب العبد؟ قال: لأنه كان في ضمان غيره، فلا يأكل غلته وهو في ضمان غيره.

 

رد المحتار على الدر المختار؛ حاشية ابن عابدين، محمد أمين بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي (المتوفى: 1252هـ)، دار المعرفة، بيروت، لبنان (9/635)

(قوله كما بسطه الزيلعي) حيث قال لأنه كالمغصوب وقال في النهاية: قال بعض مشايخنا: كسب المغنية كالمغصوب لم يحل أخذه، وعلى هذا قالوا لو مات الرجل وكسبه من بيع الباذق أو الظلم أو أخذ الرشوة يتورع الورثة، ولا يأخذون منه شيئا وهو أولى بهم ويردونها على أربابها إن عرفوهم، وإلا تصدقوا بها لأن سبيل الكسب الخبيث التصدق إذا تعذر الرد على صاحبه اهـ لكن في الهندية عن المنتقى عن محمد في كسب النائحة، وصاحب طبل أو مزمار، لو أخذ بلا شرط، ودفعه المالك برضاه فهو حلال ومثله في المواهب وفي التتارخانية وما جمع السائل من المال فهو خبيث

 

فتاوی محمودیۃ، مفتی محمود حسن گنگوہی (المتوفى:1416هـ)، جامعۃ فاروقيۃ، کراچی، پاکستان (24/218)

عنوان (ص: 216) – شراب کی کمائی کا مصرف

Sidebar