Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Selling and exchanging jewelry obtained through dowry

Selling and exchanging jewelry obtained through dowry

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu alaikum 

Is it permissible to sell or exchange the jewellery which you have received as mahr?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

A woman is the owner of the dowry[1] given to her. In principle, an owner of anything has independent right over his/her ownership.

Jewellery given as dowry belongs to the woman. She may sell or exchange jewellery as she wishes. However, jewellery given as dowry has sentimental value. The woman should consider the feelings of her husband before she decides to sell or exchange the jewellery given to her as dowry.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_____


[1]

المبسوط للسرخسي باب ما تقع به الفرقة

ج 7ص 330

والأولى أن نقول ما ثبت لها بالنكاح ملك المهر والنفقة

 

المحيط البرهاني الفصل الرابع في الشروط والخيار في النكاح

ج 3ص85

أن النكاح يقتضي ملك المهر

 

الدرالمختار و حاشية ابن عابدينمطلب في حط المهر والإبراء منه

ج 3ص 113 (دار الفكر-بيروت)

(وصح حطها) لكله أو بعضه (عنه) قبل أو لا

———————————

(قوله وصح حطها) الحط: الإسقاط كما في المغرب، وقيد بحطها لأن حط أبيها غير صحيح لو صغيرة، ولو كبيرة توقف على إجازتها، ولا بد من

رضاها. ففي هبة الخلاصة خوفها بضرب حتى وهبت مهرها لم يصح لو قادرا على الضرب. اهـ. ولو اختلفا فالقول لمدعي الإكراه ولو برهنا فبينة الطوع أولى قنية. وأن لا تكون مريضة مرض الموت. ولو اختلف مع ورثتها فالقول للزوج أنه كان في الصحة لأنه ينكر المهر خلاصة. ولو وهبته في مرضها فمات قبلها فلا دعوى لها بل لورثتها بعد موتها، وتمام الفروع في البحر (قوله لكله أو بعضه) قيده في البدائع بما إذا كان المهر دينا أي دراهم أو دنانير لأن الحط في الأعيان لا يصح بحر. ومعنى عدم صحته أن لها أن تأخذه منه ما دام قائما، فلو هلك في يده سقط المهر عنه لما في البزازية: أبرأتك عن هذا العبد يبقى العبد وديعة عنده. اهـ. نهر (قوله ويرتد بالرد) أي كهبة الدين ممن عليه الدين

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: