Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Abortion of fetus with proven abnormalities after 120 days due to ignorance of doctor

Abortion of fetus with proven abnormalities after 120 days due to ignorance of doctor

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I need answer little urgent, as per your fatwa no.17773 child abortion can be done if the baby is developed with below problems with in 120 days. “Proven abnormalities, e.g. Anencephaly (no brain), Downs Syndrome, Trisomy, HIV positive, congenital rubella health.” Now becuase of doctor ignorance they find out above problems in 8th month any they want to abort baby immediately . what we have to do in this case . Please advice us urgently.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is not permissible to abort from 120 days of conception onwards. In the enquired situation, it is 8 months. There is life in the fetus. Hence, it is not permissible to abort[i].

Accept the present situation as the will of Allaah Ta’aala and a test from Him. Be patient and make du’aa to Allaah Ta’ala for courage and goodness.

Reflect upon the following verse of the Noble Qur’aan:

فعسى أن تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا 

Translation: “Perhaps you may dislike something but Allaah has placed plentiful good in it.” (An-Nisaa v.19)

And Allah Ta’ala Knows Best

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

New York, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_____


[i]  حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 176)

مَطْلَبٌ فِي حُكْمِ إسْقَاطِ الْحَمْلِ (قَوْلُهُ وَقَالُوا إلَخْ) قَالَ فِي النَّهْرِ: بَقِيَ هَلْ يُبَاحُ الْإِسْقَاطُ بَعْدَ الْحَمْلِ؟ نَعَمْ يُبَاحُ مَا لَمْ يَتَخَلَّقْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَنْ يَكُونَ ذَلِكَ إلَّا بَعْدَ مِائَةٍ وَعِشْرِينَ يَوْمًا، وَهَذَا يَقْتَضِي أَنَّهُمْ أَرَادُوا بِالتَّخْلِيقِ نَفْخَ الرُّوحِ وَإِلَّا فَهُوَ غَلَطٌ  

 

عمدة الرعاية بتحشية شرح الوقاية (10/ 76) 

حكم إسقاط الحمل: قال في ((النهر)): يباح إسقاط الحمل ما لم يتخلق منه شيء ولن يكون ذلك إلا بعد مئة وعشرين يوما، وهذا يقتضي أنهم أرادوا بالتخليق نفخ الروح وإلا فهو غلط؛ لأن التخليق يتحقق بالمشاهدة قبل هذه المدة. وإطلاقهم يفيد عدم توقف جواز إسقاطها قبل المدة المذكورة على إذن الزوج . وفي (كراهة) ((الخانية)): ولا أقول بالحل إذ المحرم لو كسر بيض الصيد ضمنه؛ لأنه أصل الصيد فلما كان يؤاخذ بالجزاء فلا أقل من أن يلحقها إثم هنا إذا سقط بغير عذرها. قال ابن وهبان : ومن الأعذار أن ينقطع لبنها بعد ظهور الحمل وليس لأبي الصبي ما يستأجر به الظئر ويخاف هلاكه. ونقل عن ((الذخيرة)): لو أرادت الإلقاء قبل مضي زمن ينفخ فيه الروح هل يباح لها ذلك أم لا ؟ اختلفوا فيه: وكان الفقيه علي بن موسى يقول : إنه يكره، فإن الماء بعدما وقع في الرحم مآله الحياة فيكون له حكم الحياة كما في بيضة صيد الحرم ونحوه في ((الظهيرية))، قال ابن وهبان: فإباحة الإسقاط محمولة على حالة العذر، أو أنها لا تأثم إثم القتل. وبما في ((الذخيرة)) تبين أنهم ما أرادوا بالتحقيق إلا نفخ الروح، وأن قاضي خان مسبوق بما مر من التفقه. والله تعالى الموفق انتهى كلام ((النهر)).

 

فتاوى محمزديه (18/ 321)

إمداد الفتاوى (4/ 202)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: