Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is a joint director of a bank’s income halal

Is a joint director of a bank’s income halal

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My husband’s uncle is working in state bank of pakistan on the post of joint director.he says that his income is halal as he is not involved in riba based transaction .he just deals and give cheques to big departments like railway department etc

1.my question is that can we eat at their home as he says that his income is halal? 

2.Are we sinful if we eat at their home sometimes?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If your husband’s uncle is aware of halal and haram and he claims that his income is halal after having explained his job description, then you can rely on his explanation. [1] It is permissible to accept his invite and eat at his house. It should also be noted that it is not permissible to delve into people’s private lives.

Allah’s Messenger (ﷺ) said,

[2]“‏ إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ، وَلاَ تَحَسَّسُوا، وَلاَ تَجَسَّسُوا، وَلاَ تَبَاغَضُوا، وَلاَ تَدَابَرُوا، وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا ‏”‏‏

‘Beware of suspicion, for it is the worst of false tales and don’t look for the other’s faults and don’t spy and don’t hate each other, and don’t desert (cut your relations with) one another O Allah’s slaves, be brothers!” 

And Allah Ta’āla Knows Best

Aboobakr Siddeeq bin Mufti Amjad Mohammad

Student Darul Iftaa

Azaadville, JHB, South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1]

الاختيار لتعليل المختار – (4 / 188)

 ( ولا يجوز قبول هدية أمراء الجور ) لأن الغالب في مالهم الحرمة . قال : ( إلا إذا

علم أن أكثر ماله حلال ) بأن كان صاحب تجارة أو زرع فلا بأس به ، لأن أموال الناس لا

تخلو عن قليل حرام والمعتبر الغالب ، وكذلك أكل طعامهم .

المحيط البرهاني للإمام برهان الدين ابن مازة – (5 / 230)

 وعن علي رضي الله عنه: أن السلطان يصيب من الحلال والحرام، فإذا أعطاك شيئاً فخذه، فإن ما يعطيك حلال لك، وحاصل المذهب فيه أنه إن كان أكثر ماله من الرشوة والحرام لم يحل قبول الجائزة منه ما لم يعلم أن ذلك له من وجه حلال، وإن كان صاحب تجارة وزرع وأكثر ماله من ذلك، فلا بأس بقبول الجائزة ما لم يعلم أن ذلك له من وجه حرام، وفي قبول رسول الله عليه السلام الهدية من بعض المشركين دليل على ما قلنا.

المحيط البرهاني للإمام برهان الدين ابن مازة – (5 / 230)

وفي «عيون المسائل»: رجل أهدى إلى إنسان أو أضافه إن كان غالب ماله من حرام لا ينبغي أن يقبل ويأكل من طعامه ما لم يخبر أن ذلك المال حلال استقرضه أو ورثه، وإن كان غالب ماله من حلال فلا بأس بأن يقبل ما لم يتبين له أن ذلك من الحرام؛ وهذا لأن أموال الناس لا تخلو عن قليل حرام وتخلو عن كثيره، فيعتبر الغالب ويبنى الحكم عليه.r

الفتاوى الهندية – (43 / 334)

آكِلُ الرَّبَّا وَكَاسِبُ الْحَرَامِ أَهْدَى إلَيْهِ أَوْ أَضَافَهُ وَغَالِبُ مَالِهِ حَرَامٌ لَا يَقْبَلُ ، وَلَا يَأْكُلُ مَا لَمْ يُخْبِرْهُ أَنَّ ذَلِكَ الْمَالَ أَصْلُهُ حَلَالٌ وَرِثَهُ أَوْ اسْتَقْرَضَهُ ، وَإِنْ كَانَ غَالِبُ مَالِهِ حَلَالًا لَا بَأْسَ بِقَبُولِ هَدِيَّتِهِ وَالْأَكْلِ مِنْهَا ، كَذَا فِي الْمُلْتَقَطِ .

فتاویٰ محمودیہ – (18 / 444)

اگر اسکا مل بلکل حرام ہے یا غالب مل حرام ہے تو اس کا کھانا آپ کے لئے جائز نہیں … اور اگر اس کا اکثر مل حلال ہے اور کم مقدار میں حرام ہے اور وہ سب مخلوط ہے تو آپ کو اس کے خانے کی گنجائش ہے. اگر محض مشتبہ ہے تو پھر پریشان ہو کر تشویش میں نہ پڑیں

[2]

صحيح البخاري ـ حسب ترقيم فتح الباري – (8 / 185)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: