Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to accept zakaah to pay off debts?

Is it permissible to accept zakaah to pay off debts?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaykum One of my relative in India has a good job with good salary .but unfortunately he is in a bad company .he has a big loan from his company so he gets less than half of his salary and also he borrowed money from money lender with very high interest.So far he has sold all his assets to come out of this situation.Now only property he has is the house he is living with his family .Can he accept the Zakat money to pay off his debt? Jazakallh

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to our understanding of your query, the liabilities of your relative are more than his assets. If so, he qualifies as a legitimate beneficiary of zakaat.[1] It is also important to guide your relative on money management to avoid a repeat of this situation.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridwaan Ibn Khaid Esmail [Kasak]

Student Darul Iftaa

Katete, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


الفتاوي التاتارخانية 202/3

[1]  

و اما “الغارمون” فهم الذين لزمهم الدين فهم محل الصدقة و ان كان في أيديهم مال اذا كان المال لا يزيد علي الدين قدر مائتي  درهم فصاعدا، و في الذخيرة: وأما الغارم فيحتمل ان يكون المراد به المديرون، و يحتمل ان يكون المراد به رب الدين

مكتبة زكريا، بديوبند، الهند

الفتاوي التاتارخانية 214/3

قال محمد: لا تحل الزكاة لمن له مائتا درهم فصاعدا، ولا بأس بأن يأخذها من له اقل من مائتي درهم ـ يجب ‏‏ا‏ن يعلم بان الغني محرم للصدقة لا خلاف فيه لاحد،انما الخلاف في حده، والصحيح ‏انه مقدر يملك مائتي  درهم، أو ما يبلغ قيمته مائتي  درهم فضلا عن مسكنه و‏اثاثه و خادمه و مركبه و سلاحه و ثياب بدنه و في التجريد: و يحل للفقير الكسوب اخذ الصدقة، و يكره له الطلب

ذكر ابن سماعة عن محمد: اذا كان لرجل دار تساوي عشرة آلاف درهم لجودة موضعه و قربه من السوق و ليس فيها فضل عن سكناه ما يساوي مائتي  درهم، قال: تحل له الزكاة، و انما لا تحل له الزكاة اذا كان في مسكنه فضل عن سكانه ما يساوي مائتي  درهم، و في البقالي: و اطلق في الكشف عن محمد اذا كان له دار تساوي عشرة آلاف درهم و لو باعها و اشترى بألف لوسعه ذلك لا آمر ببيعها، و عن نصير: اذا كان فيها بستان لا يحتاجون اليها اعتبرت قيمته، و فيه أيضا يعتبر ما زاد علي دار الواحدة في الغني، و كذي ما زاد علي و كذي ما زاد علي الفرنسيين للغازي و كذا ما زاد علي الدور الثلاثة من ثياب الشتاء و الصيف

الصغرى: اذا كانت له دار يسكنها تحل له الصدقة، و ان لم تكن الدار جميعا مستحقة بحاجته بأن كان لا يسكن الكل و هو الصحيح

الحجة: من له متاع فاضل عن حاجته الأصلي مقدار ما يساوي ماتي درهم الا انه ليس للتجارةفانه لا يحل له اخذ الزكاة، و لا تجب عليه الزكاة، و تجب عليه الضحية و صدقة الفطر احتياطا

مكتبة زكريا، بديوبند، الهند

فتاوی دار العلوم زکريا 3/115

حوائج اصلی مین وہ اشياء داخل ہوتی ہین جن کے بغير انسانی زندگی بسر کرنا دشوار ہو جاۓ، خواہ وہ حقيقۃ ہو يا تقديرا

يعنی حوائج اصلیہ کی دو قسمین ہین:

حاجت اصلیہ حقیقۃ: وہ تمام اشیاء داخل ہے جن کے بغير انسان کو ھلاکت کا خطرہ ہو، مثلا ضروری نفقہ، اخراجات، رہائشی مکانات، آلات جنگ اور سردی گرمی کے وہ کپڑے جن کی اپنے موسم کے اعتبار سے ہر وقت ضروری ہوتی ھے

حاجت اصليہ تقديريہ: وہ تمام اشياء داخل ہين کے انسان جن کے باڑے مين ہر وقت صحيح معني مين متفکر رہتا ہے، مثلا واجب الادا قرضہ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

زمزم پبلشرز

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: