Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I join my Salahs together whilst travelling?

Can I join my Salahs together whilst travelling?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

i will be travelling soon

as a musafir do i still need to read sunnat muakkidah?

can i read asr and zuhr together, and maghrib and esha together?

JazakAllah, a simple educating medium to get to know how to perfect your deen.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, a musafir is exempt from performing sunnah mu’akkaddah Salahs besides the two sunnats of Fajr.[1]

If a musafir leaves out the sunnah mu’akkadah salahs, he will not be sinful. If he performs the sunnah mu’akkadah salahs he will be rewarded.

According to the Hanafi madhab, every Salah must be performed at its appointed time whether one is a muqeem (non-traveller) or musaafir (traveller).[2]

However, a musafir may perform the two Salahs at their appointed times with a short duration in between, for example, he may delay his Zuhr Salah until just before Asr time. As soon as Asr time sets in, he may perform his Asr salah.

Likewise, he may delay Maghrib Salah until just before Isha time sets it. As soon as Isha time sets in, he may perform his Isha Salah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_____


[1] احسن الفتاوی، مفتی رشيد احمد لدھيانوی (المتوفی: 1422هـ)، ايچ ايم سعيد کمپنی، کراچی، پاکستان (4/71)

عنوان – سفر میں سنت پڑھنے کا حکم

 

حاشية ابن عابدين؛ رد المحتار على الدر المختار ت فرفور، محمد أمين بن عمر الشهير بابن عابدين (المتوفى: 1252هـ)، دار الثقافة والتراث، دمشق، سوريا (4/645)

العلائية: (ويأتي) المسافر (بالسنن) إن كان (في حال أمن وقرار وإلا) بأن كان في خوف وفرار (لا) يأتي بها هو المختار لأنه ترك لعذر تجنيس، قيل إلا سنة الفجر

الشامية: (قوله هو المختار) وقيل الأفضل الترك ترخيصا، وقيل الفعل تقربا. وقال الهندواني: الفعل حال النزول والترك حال السير، وقيل يصلي سنة الفجر خاصة، وقيل سنة المغرب أيضا بحر قال في شرح المنية والأعدل ما قاله الهندواني. اهـ. قلت: والظاهر أن ما في المتن هو هذا وأن المراد بالأمن والقرار النزول وبالخوف والفرار السير لكن قدمنا في فصل القراءة أنه عبر عن الفرار بالعجلة لأنها في السفر تكون غالبا من الخوف تأمل

 

حلبي صغير مختصر غنية المتملي في شرح منية المصلي، ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي (المتوفي 956 هـ)، دار الصالح، القاهرة، مصر (ص:392-391)

ويرخص للمسافر ترك السنن وقيل لا والأعدل ما قاله الهندواني إن فعلها أفضل حالة النزول والترك أفضل حالة السير إلا سنة الفجر

 

[2] حاشية ابن عابدين؛ رد المحتار على الدر المختار ت فرفور، محمد أمين بن عمر الشهير بابن عابدين (المتوفى: 1252هـ)، دار الثقافة والتراث، دمشق، سوريا (2/568-564)

العلائية: (ولا جمع بين فرضين في وقت بعذر) سفر ومطر خلافا للشافعي، وما رواه محمول على الجمع فعلا لا وقتا (فإن جمع فسد لو قدم) الفرض على وقته (وحرم لو عكس) أي أخره عنه (وإن صح) بطريق القضاء (إلا لحاج بعرفة ومزدلفة) كما سيجيء

 

حلبي صغير مختصر غنية المتملي في شرح منية المصلي، ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي (المتوفي 956 هـ)، دار الصالح، القاهرة، مصر (ص: 392)

ولا يجوز الجمع بين الصلاتين في وقت واحد سوى الظهر والعصر بعرفة والمغرب والعشاء بمزدلفة

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: