Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Divorce query

Divorce query

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My husband had given me 2 talaaqs a year ago but made rujoo.. I have been asking for the 3rd talaaq for over a month, and he said that if i go see a doctor, he will give me the 3rd divorce. on 7th dec, while talking on the fone with me, he said you are already farig or free from my side.. what you do or how you want to live your life is none of my concern.. do these words constitute the 3rd divorce

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

In principle, words that result in divorce are of two types:  

1)      Sareeh– plain and clear words of divorce, for example, I divorce you or talaaq, etc; this type constitutes divorce, irrespective of one’s intention.

2)      Kinaayah– ambiguous and allusive words which may imply divorce; this type constitutes divorce only if the husband intended divorce[1].

In the enquired situation, your husband’s statements “you are already farig or free from my side.. what you do or how you want to live your life is none of my concern.” are ambiguous words (kinaayah). Accordingly, the status of your marriage will depend on the intention your husband had when uttering those statements. If he did not intend divorce, then divorce did not take place and your marriage is intact. However, if he did intend divorce by the statements above, then it will constitute one talaaq baain.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

___


[1]  كنز الدقائق (2/ 355)

باب الكنايات لا تطلق بها إلا بنيته، أو دلالة الحال

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 235)

” وأما الضرب الثاني وهو الكنايات لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة الحال ” لأنها غير موضوعة للطلاق بل تحتمله وغيره فلا بد من التعيين أو دلالته

 

الدر المختار (3/ 296)

باب الكنايات (كنايته) عند الفقهاء (ما لم يوضع له) أي الطلاق (واحتمله) وغيره (ف) الكنايات (لا تطلق بها) قضاء (إلا بنية أو دلالة الحال) وهي حالة مذاكرة الطلاق أو الغضب

 

الفتاوى الهندية (8/ 316)

( الفصل الخامس في الكنايات ) لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة حال كذا في الجوهرة النيرة .ثم الكنايات ثلاثة أقسام ( ما يصلح جوابا لا غير ) أمرك بيدك ، اختاري ، اعتدي ( وما يصلح جوابا وردا لا غير ) اخرجي اذهبي اعزبي قومي تقنعي استتري تخمري ( وما يصلح جوابا وشتما ) خلية برية بتة بتلة بائن حرام والأحوال ثلاثة (حالة) الرضا ( وحالة ) مذاكرة الطلاق بأن تسأل هي طلاقها أو غيرها يسأل طلاقها ( وحالة ) الغضب ففي حالة الرضا لا يقع الطلاق في الألفاظ كلها إلا بالنية والقول قول الزوج في ترك النية مع اليمين وفي حالة مذاكرة الطلاق يقع الطلاق في سائر الأقسام قضاء إلا فيما يصلح جوابا وردا فإنه لا يجعل طلاقا كذا في الكافي

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 298)

(قوله خلية) بفتح الخاء المعجمة فعيلة بمعنى فاعلة: أي خالية إما عن النكاح أو عن الخير ح: أي فهو عن الأول جواب، وعلى الثاني سب وشتم

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: