Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can my children play with stuffed toys like teddy bears after I cover their eyes?

Can my children play with stuffed toys like teddy bears after I cover their eyes?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalamu-Allaikum My question is regarding stuff toys (Teddy bears etc). Is it permissible for my 2 year old to play with such toys if I remove or blackout their eyes? Till now I still haven’t allowed her to have one. I have however heard its good for children’s emotional development to have such items to which they can bond to. I feel like she is missing out on this if I restrain her from owning such an item. I’m really confused. Please advice. JazakAllah.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, The Most Merciful.

As-salaamu `alaykum wa-ramatullahi wa-barakatuh.

It is not permissible for children to play with teddy bears etc as they are models of animate objects which are prohibited. However, if the head is removed or blocked out, it will now not be representing an animate object. It will not suffice to merely block out the eyes.[i]

And Allah Ta`ala Knows Best.

Hussein Muhammad.

Student Darul Iftaa

Arusha, Tanzania

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai.

____


[i]

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (8/ 529)

قال: (وتكره التصاوير في الثوب، ولا تكره في البسط، وما كان من التماثيل مقطوع الرأس: فليس بتماثيل).

وذلك لما حدثنا ابن قانع قال: حدثنا الفضل بن العباس القرطمي قال: حدثنا محمد بن زنبور قال: حدثنا أبو بكر بن عياش عن أبي حصين عن مجاهد عن أبي هريرة: “أن جبريل عليه السلام استأذن على النبي عليه الصلاة والسلام فقال: ادخل. قال: وكيف أدخل وفي البيت ستر فيه تماثيل خيل ورجال؟! فإما أن تقطع رؤوسها، وإما أن تجعلها بساطا يوطأ.

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 65)

وإذا كان التمثال مقطوع الرأس ” أي ممحو الرأس ” فليس بتمثال ” لأنه لا يعبد بدون الرأس

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 30)

(قوله أو مقطوع الرأس) أي سواء كان من الأصل أو كان لها رأس ومحي وسواء كان القطع بخيط خيط على جميع الرأس حتى لم يبق لها أثر أو يطليه بمغرة ونحوها أو بنحته أو بغسله وإنما لم يكره لأنها لا تعبد بدون الرأس عادة

 

الجامع الصغير (ص: 83)

وإذا كان التمثال مقطوع الرأس فليس بتمثال

 

فتاوى قاسمية Vol 24, Pg 549.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: