- I know in hanafi school you cannot recite anything in congregational prayer be it
- tarabih or
- fard or
- witr prayer.
So can I recite the translation of fatiha and any other sura in my native language in my mind along with the imam in both silent and loud prayers?( I dont know arabic by the way)
2. Can we recite thana( subbahanaka alla huma ….) in congrehational prayers?what if we are joining late or the imam had started reciting?
3. My mother was in the last siiting of prayer and she called me if I had found so and so,she then finished her prayer,I asked her to repeat the prayer since she had spoken during prayer,but she told me that shaitan had made her do it and she did it unintentionally,what should she do?
I am confused as to how many questions we can ask in one 20 minute session?Because some ask multiple questions in one session and you guys wrote we can ask two questions?So two questions in one session or two questions in two sessions? Please please do not turn down my questions,if I am breaking any rules then please tell me and I will not repeat the mistakes in sha Allah.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
1. According to the Hanafi Madhhab (school of thought), if one is performing Salah behind the Imam, he will not recite anything behind the Imam in Fajr, Maghrib and Esha Salats one should concentrate on the recitation of the Imam.
In Zuhr and Asr Salats, one may concentrate on the meaning of surah Fatihah in one’s mind (1).
We advise you to learn how to read Quran and few basic Suras as soon as possible.
2. If the Muqtadi (follower) joins the Imam in the beginning of the salah, then the Muqtadi will say the Takbir-e-Tahrimah (Allahu Akbar) and recite the Thana (dua after takbire-tahrimah) only. If one joins the Salah late and the Imam has already commenced with the recitation, then the Muqtadi should not recite the thana (2).
3. If one speaks during the Salah intentionally or unintentionally then the Salah will become invalidated and it will be Wajib to repeat that Salah (3).
And Allah Ta’āla Knows Best
Tareque Ahmed
Student Darul Iftaa
New York, USA
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai
________________________________
(1) المبسوط للسرخسي (1/ 37)
وكذلك الخلاف فيما إذا تشهد بالفارسية أو خطب الإمام يوم الجمعة بالفارسية فالشافعي – رحمه الله – يقول إن الفارسية غير القرآن قال الله – تعالى -: {إنا جعلناه قرآنا عربيا} [الزخرف: 3] وقال الله – تعالى -: {ولو جعلناه قرآنا أعجميا} [فصلت: 44] الآية فالواجب قراءة القرآن، فلا يتأدى بغيره بالفارسية، والفارسية من كلام الناس فتفسد الصلاة وأبو يوسف ومحمد رحمهما الله قالا القرآن معجز والإعجاز في النظم والمعنى فإذا قدر عليهما، فلا يتأدى الواجب إلا بهما، وإذا عجز عن النظم أتى بما قدر عليه كمن عجز عن الركوع والسجود يصلي بالإيماء وأبو حنيفة – رحمه الله – استدل بما روي أن الفرس كتبوا إلى سلمان – رضي الله عنه – أن يكتب لهم الفاتحة بالفارسية فكانوا يقرءون ذلك في الصلاة حتى لانت ألسنتهم للعربية، ثم الواجب عليه قراءة المعجز والإعجاز في المعنى، فإن القرآن حجة على الناس كافة وعجز الفرس عن الإتيان بمثله إنما يظهر بلسانهم والقرآن كلام الله – تعالى – غير مخلوق ولا محدث واللغات كلها محدثة فعرفنا أنه لا يجوز أن يقال إنه قرآن بلسان مخصوص، كيف وقد قال الله تعالى: {وإنه لفي زبر الأولين} [الشعراء: 196] وقد كان بلسانهم.
(2)مقتدي كا سبحانك اللهم پڑہنا سو اس ميں حنفيہ كا صحيح قول یہ ہے كہ جهری نماز ميں امام كي قراءت كے وقت مقتدی كو سبحانك اللهم پڑنا جائز نہیں بلكہ تكبير تحريمہ كہہ كر خاموش رہے اور موقع ملے تو سكتات امام ميں سبحانك اللهم پڑھ لے- احسن الفتاوي 3/ 232
راجح یہ ہے کہ ثناء نہ پڑھے خواہ قراءت جہریہ ہو یا سریہ. احسن الفتاوي 3/382
فتح باب العناية بشرح النقاية (1/ 319)
القدر المنع عن القراءة خلف الإمام مطلقاً، وإنما يُفِيد المنع عنها مقيداً
ولا يخفى أنّ دعوى تضمنه رد القراءة خلف الإمام، ومعارضته لما رُوِيَ، غيرُ تامة، لأنها في حَيِّز المنع. وعلى فرض تسليمها يقال: إنما نهاه عنها لجهره بالقراءة، بدليل سماعه لقراءته، وقوله صلى الله عليه وسلم «مالي أُنَازَع القرآن». ولا تثبت المعارضة مع إمكان التوفيق، فَيُحْمَل النهي عن الجهر بها، لاستلزامه المنازعة المذكورة في الحديث. والأمر بها على السرية، بدليل قول أبي هريرة في حديث «قَسَمْتُ الصلاة»: اقرأ بها في نفسك». فلا يتم بهذا القدر المنع عن القراءة خلف الإمام مطلقاً، وإنما يُفِيد المنع عنها مقيداً.
(3) المبسوط للسرخسي (2/ 113)
ومن تكلم ساهيا في خلال صلاته فسدت صلاته،
المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 514)
ولو تكلم ساهياً فسدت صلاته
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 488)
حَاصِلُهُ أَنَّ الِاسْتِمَاعَ فِي غَيْرِ حَالَةِ الْجَهْرِ لَيْسَ بِفَرْضٍ بَلْ يُسَنُّ تَعْظِيمًا لِلْقِرَاءَةِ فَكَانَ سُنَّةً غَيْرَ مَقْصُودَةٍ لِذَاتِهَا وَعَدَمُ قِرَاءَةِ الْمُؤْتَمِّ فِي غَيْرِ حَالَةِ الْجَهْرِ لَا لِوُجُوبِ الْإِنْصَاتِ بَلْ لِأَنَّ قِرَاءَةَ الْإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ وَأَمَّا الثَّنَاءُ فَهُوَ سُنَّةٌ مَقْصُودَةٌ لِذَاتِهَا وَلَيْسَ ثَنَاءُ الْإِمَامِ ثَنَاءً لِلْمُؤْتَمِّ، فَإِذَا تَرَكَهُ يَلْزَمُ تَرْكُ سُنَّةٍ مَقْصُودَةٍ لِذَاتِهَا لِلْإِنْصَاتِ الَّذِي هُوَ سُنَّةٌ تَبَعًا بِخِلَافِ تَرْكِهِ حَالَةَ الْجَهْرِ.