Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Washing powder and detergent containing pork

Washing powder and detergent containing pork

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalaamu’alaykum Wa Rahmatullah, We have been contacting washing powder and detergent companies about the ingredients they use in their products Unfortunately all of them replied saying that they might use pork,  or they cannot gurantee whether the washing powders are free from animal prducts. If the washing powder contains pork, do our clothes get purified? I know to make something paak/clean it has to be rinsed three times and washing machines rinse between 3-5. But the detergent is not pure, does this affect the purity of our clothes, in essence can we pray in clothes that have been washed using detergent that may contain pork or aother animal by products?

Jazakallaahu khaira

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Animal by-products found in washing powders and detergents can be classified into four:

  1. Non-porcine
    1. complete metamorphosis 
    2. incomplete metamorphosis
    3. Porcine
      1. complete metamorphosis 
      2. incomplete metamorphosis 

In the first three types, it will be permissible to use the detergent and the clothing will become pure[1]. In the fourth type, i.e. porcine by-products with incomplete metamorphosis, it will not be permissible to use.

In most cases, the animal by-products found in detergents and washing powders go through a complete transformation. Hence, such products will be considered pure and it will be permissible to use them to wash one’s clothes.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___


[1] البحر الرائق شرح كنز الدقائق (1/ 239) 

فعرفنا أن استحالة العين تستتبع زوال الوصف المرتب عليها وعلى قول محمد فرعوا الحكم بطهارة صابون صنع من زيت نجس اهـ.

وفي المجتبى جعل الدهن النجس في صابون يفتى بطهارته؛ لأنه تغير والتغيير يطهر عند محمد ويفتى به للبلوى وفي الظهيرية ورماد السرقين طاهر عند أبي يوسف خلافا لمحمد والفتوى على قول أبي يوسف

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 316) 

ثم هذه المسألة قد فرعوها على قول محمد بالطهارة بانقلاب العين الذي عليه الفتوى واختاره أكثر المشايخ خلافا لأبي يوسف كما في شرح المنية والفتح وغيرهما. وعبارة المجتبى: جعل الدهن النجس في صابون يفتى بطهارته؛ لأنه تغير والتغير يطهر عند محمد ويفتى به للبلوى. اهـ. وظاهره أن دهن الميتة كذلك لتعبيره بالنجس دون المتنجس إلا أن يقال هو خاص بالنجس؛ لأن العادة في الصابون وضع الزيت دون بقية الأدهان تأمل، ثم رأيت في شرح المنية ما يؤيد الأول حيث قال: وعليه يتفرع ما لو وقع إنسان أو كلب في قدر الصابون فصار صابونا يكون طاهرا لتبدل الحقيقة. اهـ.

ثم اعلم أن العلة عند محمد هي التغير وانقلاب الحقيقة وأنه يفتى به للبلوى كما علم مما مر، ومقتضاه عدم اختصاص ذلك الحكم بالصابون، فيدخل فيه كل ما كان فيه تغير وانقلاب حقيقة وكان فيه بلوى عامة، فيقال: كذلك في الدبس المطبوخ إذا كان زبيبه متنجسا ولا سيما أن الفأر يدخله فيبول ويبعر فيه وقد يموت فيه، وقد بحث كذلك بعض شيوخ مشايخنا فقال: وعلى هذا إذا تنجس السمسم ثم صار طحينة يطهر، خصوصا وقد عمت به البلوى وقاسه على ما إذا وقع عصفور في بئر حتى صار طينا لا يلزم إخراجه لاستحالته.

قلت: لكن قد يقال: إن الدبس ليس فيه انقلاب حقيقة؛ لأنه عصير جمد بالطبخ؛ وكذا السمسم إذا درس واختلط دهنه بأجزائه ففيه تغير وصف فقط؛ كلبن صار جبنا، وبر صار طحينا، وطحين صار خبزا؛ بخلاف نحو خمر صار خلا وحمار وقع في مملحة فصار ملحا، وكذا دردي خمر صار طرطيرا وعذرة صارت رمادا أو حمأة، فإن ذلك كله انقلاب حقيقة إلى حقيقة أخرى لا مجرد انقلاب وصف كما سيأتي – والله أعلم –

 

معين المفتي على جواب المستفتي (1/ 125) 

وقع عند الناس أن الصابون نجس ؛ لأن وعاءه لا يغطى فتقع فيه الفأرة، وتلغه الفأرة والكلب ، وهذا باطل ؛ لأن الأصل هو الطهارة ، فلا يترك بالاحتمال، ولئن سلم فقد تغير بالكلية وصار شيئا آخر ، فيفتى بقول محمد ، حتى أن الدهن النجس لو جعل صابونا طهر، كذا في البزازية، [وفي المجتبى جعل الدهن النجس في صابون يفتى بطهارته ؛ لأنه تغير والتغير يطهر عند محمد ، وبه يفتى للبلوى].

 

أحسن الفتاوى  (2/ 91)

فتاوى  رحيمية (4/ 53)

محمود  الفتاوى  (1/ 364)

فتاوى  دار  العلوم  زكريا  (6/ 582)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: