Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I didn’t recite a Surah after Surah Fathiha in my Sunnah Prayers

I didn’t recite a Surah after Surah Fathiha in my Sunnah Prayers

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

assalamualaikum wa rahmatullahi wabarakatuhu.

 

i have only just learnt that after the al-fatehah, a protion of the quran must be recited for the third and forth rakah in sunnah prayer.

 

please can you inform me what i must do? do i have to pray all the sunnah namaz again that i have potentially prayed incorrectly?

 

jazakallahu khairan wa ahsanal jazaa

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

There is no Qadha for the Sunnah Salah except for the Sunnah of Fajr,[1] when it is missed together with the Fardh of Fajr. The Sunnah of Fajr can be performed from the time of Ishraq (approximately 15 minutes after the Sunrise) to midday (approximately 10 minutes before the time of Zuhr begins). After midday, there is no Qadha of the sunnah of Fajr.[2]

In the enquired situation, make Taubah and Istigfaar for not performing your Sunnah Salah correctly and in future ensure to perform your Sunnah Salah correctly.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 287) [1]

وأما بيان أن السنة إذا فاتت عن وقتها هل تقضى أم لا؟ فنقول وبالله التوفيق: لا خلاف بين أصحابنا في سائر السنن سوى ركعتي الفجر أنها إذا فاتت عن وقتها لا تقضى سواء فاتت وحدها، أو مع الفريضة،

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 287) [2]

أما سنة الفجر فإن فاتت مع الفرض تقضى مع الفرض استحسانا لحديث ليلة التعريس فإن النبي – صلى الله عليه وسلم – «لما نام في ذلك الوادي ثم استيقظ بحر الشمس فارتحل منه ثم نزل وأمر بلالا فأذن فصلى ركعتي الفجر، ثم أمره فأقام فصلى صلاة الفجر»

 

 

( امداد الفتاح : ۵۰۲ ، حكم قضاء الصلاة المسنونة)

حكم قضاء الصلاة المسنونة : ولم تقض سنة الفجر إلابفرائضها مع الفرض إلى الزوال سواء قضى الفرض بجماعة أو منفرداً فإنه يصلي السنة ثم يقضي الفرض والقياس أن لاتقضي السنة لاختصاص القضاء بالواجب لكن ورد الخبر بقضائها قبل الزوال تبعا للفرض : وما روي أنه عليه السلام ” قضاها مع الفرض غداة ليلة التعريس بعد ارتفاع الشمس فيبقى مارواه على الأصل فلا تقضى وحدها قبل طلوع الشمس اتفاقا وتقضى بعده قبل الزوال تبعا اتفاقا وأما غيرها من السنن فلا تقضي تبعا لا في الوقت على الصحيح . والله اعلم

 

 محيط البرهاني 10/2

و يقضيها بعد ما طلعت الشمس عند محمد

 

مراقي الفلاح271

و لم تقض سنة الفجر الا بفوتها مع الفرض الي الزوال لا بعد الزوال اتفاقا.

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: