Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » In the transferring of Sadaqatul-fitr which amount will be taken into consideration?

In the transferring of Sadaqatul-fitr which amount will be taken into consideration?

I have some queries relating to Sadaqat ul Fitr

1) If someone is transferring the amount of Sadaqat ul Fitr to his homeland for example a person living in USA transfers amount to Pakistan. Which Fitr amount should have to be paid, the one according to the Pakistani Rupee (which was Rs.100 for wheat this year) or as per the amount of Fitr in Dollars in USA converted to Rupees.

2) If the Fitr amount that needs to be paid is according to the one in USA then can you please tell me how much was the amount of Fitr in USA this year?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. Sadaqatul-fitr will be compulsory upon an individual according to the value of his country of residence. Hence if you are a resident of USA, you will discharge the Sadaqatul-fitr according to the value in USA. (1)
  2. It is advisable that you contact the local Ulama of your area in USA to find the amount of Sadaqatul-fitr due this year.

And Allah Ta’āla Knows Best

Safwaan Ibn Ml Ahmed Ibn Ibrahim

Student Darul Iftaa
Limbe, Malawi 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

________________________

 (1) في زكاة وعشر وخراج وفطرة ونذر وكفارة غير الإعتاق) وتعتبر القيمة يوم الوجوب، وقالا يوم الأداء. وفي السوائم يوم الأداء إجماعا، وهو الأصح، ويقوم في البلد الذي المال فيه ولو في مفازة ففي أقرب الأمصار إليه فتح. (الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) ) (2/286)

(فتاوى دار العلوم ديوبند (6/306))

أَرَأَيْت الرجل يجب عَلَيْهِ صَدَقَة الْفطر وَهُوَ من أهل خُرَاسَان وَهُوَ بِالْكُوفَةِ يبْعَث بهَا إِلَى خُرَاسَان هَل يجزى عَنهُ قَالَ نعم وَقد أَسَاءَ حَيْثُ بعث بهَا إِلَى خُرَاسَان وَهُوَ مُقيم بِالْكُوفَةِ وَإِنَّمَا يَنْبَغِي لَهُ أَن يَدْفَعهَا حَيْثُ تجب عَلَيْه  (الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (2/253))

ويؤدي صدقة الفطر عن نفسه حيث هو، ويكره له أن يبعث بصدقته إلى موضع آخر (المبسوط للسرخسي (3/106))

 قوله إلا أن ينقلها الإنسان إلى قرابته أو إلى قوم هم أحوج إليها من أهل بلده) لما فيه من الصلة وزيادة دفع الحاجة 

واعلم أن الأفضل في الزكاة والفطرة والنذور الصرف أولا إلى الإخوة والأخوات ثم إلى أولادهم ثم إلى الأعمام والعمات ثم إلى أولادهم ثم إلى الأخوال والخالات ثم إلى أولادهم ثم إلى ذوي الأرحام من بعدهم ثم إلى الجيران ثم إلى أهل حرفته ثم إلى أهل مصره أو قريته ولا ينقلها إلى بلد أخرى إلا إذا كانوا أحوج إليها من أهل بلده أو قريته والله أعلم   (الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/132))

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: