Cutting the Hair in ‘Umrah

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

Ads by Muslim Ad Network

I LIVE IN MISSISSAUGA CANADA, MY BROTHER HAVE PERFORMED HAJJ IN 2014 AND DID 3 OR 4 UMRAH DURING HIS STAY OVER THERE, NOW AFTER 2 YEARS HE IS NOT SURE THAT HE DID HIS HAIR CUT OR NOT AFTER HIS UMRAH, HE IS GOING TO PERFORM UMRAH NEXT MONTH, IS THERE ANY DAMM, HE HAS TO SACRIFICE SHEEP FOR EVERY UMRAH IN MAKKAH OR HE CAN DO IT HERE IN CANADA? WHAT SHOULD HE DO NOW?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is wajib for a person to remove (halaq) or shorten (qasr) the hair after ‘Umrah. If it is not done, then the person must offer a damm (penalty) which is to sacrifice an animal in the Haram.

In the enquired situation, we cannot understand how the person would not remember doing halaq after ‘Umrah. Nevertheless, he should apply his mind and if is almost certain that he did not remove or shorten his hair after ‘Umrah, then he will have to offer a penalty. If he is certain or almost certain that he did remove or shorten his hair after ‘Umrah, then he does not have to offer a penalty.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmad Jafari

Student Darul Iftaa
Atlanta, GA, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

الأشباه والنظائرحنفي (ص: 79)

من شك هل فعل شيئا أم لا: قاعدة : من شك هل فعل شيئا أم لا فالأصل أنه لم يفعل  

 وتدخل فيها قاعدة أخرى : من تيقن الفعل وشك في القليل والكثير حمل على القليل لأنه المتيقن إلا أن تشتغل الذمة بالأصل فلا يبرأ إلا باليقين

عمرہ کے ارکان اور واجبات۔

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 227)

(وَأَمَّا) رُكْنُهَا فَالطَّوَافُ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَجَلَّ {وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ} [الحج: 29] ؛ وَلِإِجْمَاعِ الْأُمَّةِ عَلَيْهِ

(وَأَمَّا) وَاجِبَاتُهَا فَشَيْئَانِ: السَّعْيُ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، وَالْحَلْقُ أَوْ التَّقْصِيرُ

 

421/2)حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح

فصل العمرة سنة

أي مؤكدة على المذهب وصحح في الجوهرة وجوبها وهي إحرام وطواف وسعي وحلق أو تقصير فالإحرام شرط ومعظم الطواف ركن وغيرهما واجب هو المختار ويفعل فيها كفعل الحاج

(189) معلم الحجاج

عمرہ میں دو فرض ہیں: ایک احرام دوسرا طواف اور احرام کیلئے تلبیہ اور نیت دونوں فرض ہیں اور طواف کیلئے صرف نیت فرض ہے۔ واجبات عمرہ: صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرنا، اور بال منڈوانا یا کٹانا۔ 

بال نہ کاٹنے کا حکم عمرہ کے بعد۔

البحر الرائقث (3/ 25)

 وَإِنَّمَا وَجَبَ دَمٌ وَاحِدٌ بِتَرْكِ الْجِمَارِ في الْأَيَّامِ كُلِّهَا لِأَنَّ الْجِنْسَ مُتَّحِدٌ كما في الْحَلْقِ

رد المحتار (8/ 314)

(ووجب دم ) لترك الواجب

(448/22) فتاوی محمودیہ

(جب کسی نے تین عمرہ کئے اور صرف تھوڑے سے بال کٹوائی) تو تین عمروں کیلئے تین دم لازم ہونگے۔ 

دم کہیں بھی اداء کیا جاسکتا ہے۔

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 262)

 وَتَحَصَّلَ أَنَّ الدِّمَاءَ قِسْمَانِ مَا يَخْتَصُّ بِالزَّمَانِ وَالْمَكَانِ وَمَا يَخْتَصُّ بِالْمَكَانِ فَقَطْ كَمَا فِي الْفَتْحِ وَالْمُرَادُ دِمَاءُ الْحَجِّ وَإِنَّمَا حَمَلْت كَلَامَهُ عَلَى دِمَاءِ الْحَجِّ؛ لِأَنَّ الدِّمَاءَ أَرْبَعَةٌ مَا يَخْتَصُّ بِالزَّمَانِ وَالْمَكَانِ كَدَمِ الْمُتْعَةِ وَالْقِرَانِ وَمَا يَخْتَصُّ بِالْمَكَانِ وَهُوَ مَا بَقِيَ مِنْ دِمَاءِ الْحَجِّ وَالْهَدَايَا الْمَنْذُورَةِ وَالْمُتَطَوَّعِ بِهَا إلَى مَا عَطِبَ مِنْ التَّطَوُّعِ وَمَا يَخْتَصُّ بِالزَّمَانِ كَدَمِ الْأَضَاحِيِّ وَمَا لَا يَخْتَصُّ بِزَمَانٍ وَلَا مَكَان كَدَمِ الْعَقِيقَةِ وَالْوَكِيرَةِ

Sidebar