Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Who is the child linked to?

Who is the child linked to?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

 

Asslam o alaikum,

 

I have raised this question before, but got no reply from you. I need to know the ruling for
a child born after sperm donation. Please note the husband is infertile and he tried everything medically
to have his sperm injected to wife, but there are no sperms. So, they decided to take a sperm donor,

What is the legal status of the child. Does he belongs to sperm donor or the husband can give his name to the child and he will be considered as father?  Please if you can write in detail.

 

After reading the following link, I found that, the children will be attributed the husband even if he knows the sperm is not from him. Please find the source below. Can hubsand then give the child his name etc?

 

What’s your fatwa regarding SURROGACY

 

 

Answer

 

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

 

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

We apologize for the belated response.

 

It is not permissible for a woman to have her “sperms” mixed and fertilised with donor sperms. However if this incorrect and sinful procedure is adopted and a child is born, the husband will be the father of the child.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Imran Cyclewala

 

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 

 غیر زوج کا          نطفہ رحم میں ڈالنا

 

الجواب: یہ فعل حرام ہے                    لاستعمال جزء غیر الزوج            مگر زنا نہیں                  لعدم صدق تعریفه علیه                   بچہ ثابت النسب ہوگا                      لان الولد للفراش

 

احسن الفتاوی (8/214) ایچ ایم سعید

 

 

میاں بیوی میں دس سال جدائی رہی تو بچہ ثابت النسب ہوگا:

 

،،،یہ بچہ از روئے حدیث الولد للفراش عورت کے خاوند کی طرف منسوب ہوگا اور اس سے ثابت النسب سمجھا جائیگا اور وارث ہوگا

 

فتاوی رحیمیہ (8/462)دار الاشاعت

 

 

زینب نے کسی سے زنا کیا جس سے زینب کو پانچ چھ ماہ کا حمل ہے، باپ کو معلوم ہوتے ہی اس نے داماد سے صلح کرکے اس کے مکانپا روانہ کردیا اب سوال یہ ہے کہ ،،،،،،شرعا کیا حکم ہے

 

الجواب،،،منکوحہ  عورت کا حمل  شرعا بہرکیف شوہر کا  ہی ہوگا اگر چہ حقیقۃ زنا سے ہوا ہے

 

احسن الفتاوی (5/482)ایچ ایم سعید

 

 

پس اجنبی مرد وعورت کے مادہ کے اختلاط کی تمام صورتیں گناہ ہیں اور حکم کے اعتبار سے “زنا” ہیں

 

جدید فقہی مسائل (99/5) زم زم پبلشرز

 

 

نا جائز حمل کس کی طرف منسوب ہو؟

 

عورت اور مرد دونوں ہی اقرار کرلیں کہ یہ بچہ زنا کا ہے تب بھی بچہ کا نسب زانی سے ثابت نہ ہوگا  لان الولد للفراش وللعاهر الحجر

 

فتاوی محمودیہ(13/533)فاروقیہ

 

 

 

اذا كَانَ لَهَا زوج فَالْوَلَد للْفراش اذا كَانَ الزَّوْج مِمَّن يُمكن الْحَبل مِنْهُ

 

النتف في الفتاوى للسغدي- دار الفرقان / مؤسسة الرسالة (2/ 852)

 

 

 

 

 

لأنها صارت فراشا بثبوت نسب ولدها، والولد المولود على الفراش يثبت نسبه من غير دعوة

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع-دار الكتب العلمية (4/ 131)

 

 

 

ويلزم على هذا ثبوت التحليل بتزوج مشرقي بمغربية جاءت بولد لستة أشهر لثبوت نسبه مع العلم بعدم الوطء، وما ذاك إلا لكون النسب مما يحتال لإثباته بما أمكن ولو توهما عملا بنص «الولد للفراش

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)- دار الفكر (3/ 413)

 

 

 

 (قوله: غاب عن امرأته إلخ) شامل لما إذا بلغها موته أو طلاقه فاعتدت وتزوجت ثم بان خلافه، ولما إذا ادعت ذلك ثم بان خلافه اهـ ح. (قوله: وفي حاشية شرح المنار إلخ) قال الشارح في شرحه على المنار: لكن الصحيح ما أورده الجرجاني أن الأولاد من الثاني إن احتمله الحال، وأن الإمام رجع إلى هذا القول، وعليه الفتوى كما في حاشية ابن الحنبلي عن [الواقعات والأسرار] ونقله ابن نجيم عن الظهيرية اهـ واحتمال الحال بأن تلده لستة أشهر فأكثر من وقت النكاح. (قوله: حكى أربعة أقوال) حاصل عبارته مع شرحه لابن مالك أن الأولاد للأول عند أبي حنيفة مطلقا: أي سواء أتت به لأقل من ستة أشهر، أو لا، لأن نكاح الأولى صحيح فاعتباره أولى. وفي رواية للثاني وعليه الفتوى لأن الولد للفراش الحقيقي وإن كان فاسدا. وعند أبي يوسف للأول إن أتت به لأقل من ستة أشهر من عقد الثاني لتيقن العلوق من الأول، وإن لأكثر فللثاني. وعند محمد للأول إن كان بين وطء الثاني والولادة أقل من سنتين، فلو أكثر منهما فللثاني لتيقن أنه ليس من الأول، والنكاح الصحيح مع احتمال العلوق منه أولى بالاعتبار، وإنما وضع المسألة في الولد إذ المرأة ترد إلى الأول إجماعا. اهـ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)- دار الفكر (3/ 552)

 

 

 

إذا وطئت بشبهة كان الولد ثابت النسب من إنسان

 

البناية شرح الهداية- دار الكتب العلمية (6/ 366)

 

 

 

 

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: